به گزارش «خبرگزاری دانشجو» (بسیج ) ، مصباح یزدی در همایش جایگاه ولایت و دولت در نظام اسلامی که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد در خصوص جایگاه ولایت در نظام اسلامی سخن گفت که بخش هایی از سخنرانی وی به شرح زیر است:
* خدا منت گذاشته بر انسانها و چند نفر را آفریده که آنقدر پاک هستند و نه بر فهم اشتباه می کنند و نه در عمل که در فرهنگ ما به آنان معصوم گفته میشود از زمان پیامبر شیعهها معتقدند که ما 14 معصوم داریم که در رأس حکومت شخص معصوم است و چون خدا میدانست که تعدادی معصوم هستند که میتوانند در رأس حکومت قرار بگیرند و در فهم و عمل اشتباه ندارند حکومت اسلامی را به پیامبر اسلام وحی کرد و به او فرمود اگر یک کلمه به وحی اضافه و یا کم کنی به اشد مجازات خواهی رسید آنچه که بر تو وحی میشود باید عینا آن را اجرا کنی مانند وقتی که میگویی مسلمانان باید نماز بخوانند و در نماز سجده کنند.
این شخص معصوم قانونگذار نیست قانون را از خدا دریافت و به مردم ابلاغ میکند خداوند فهمی داده به آنها که بتوانند قانون الهی را تبیین و تفسیر کنند ما دو منبع برای شناخت احکام خدا پیدا میکنیم کلام خدا و قرآن و کلام پیغمبر که تفیسر قرآن کریم است. این اولین مقامی است که خداوند به معصومین میدهد اما آیا با بیان قانون مشکل جامعه حل میشود؟ تاریخ اثبات کرده تجربههای مکرر انسانی از همان اوایل خلقت انسان که چهار نفر بر روی زمین زندگی میکردند همواره جنایات بر روی زمین اتفاق میافتاد.
با دانستن حلال و حرام مسائل جامعه حل نمی شود بلکه قدرت اجرایی میخواهد تا کسانی که خلاف میکنند آنها را به اشد مجازات برسانند به همین سبب مرحله دوم به معصومین واگذار میشود اما این سوال پیش میآید که آیا معصومین میتوانند در کل مملکت اسلامی مجری قانون باشند یا آیا پیغمبر میتوانست در تمام سرزمینهای اسلامی خودش قوانین را اجرا کند ازاینجاست که باید مجری احکام از معصوم به شبه معصوم تنزل پیداکند شبه معصوم کسی است که از نظر تقوی و خویشتنداری شبیه معصومین باشد این تئوری اسلام است که اجرای احکام در درجه اول به پیامبر، معصومین و بعد کسانی که معصومین آنان را انتخاب میکنند.
* خدا را شکر که در زمان ما خداوند دو نفر را به ما عنایت کرد که میتوانند شبیه علی باشند در زمان شاه من یادم هست عزاداری کردن برای امام حسین مشکل بود و در خانه خودمان عزاداریهایمان را در زیرزمین برگزار میکردیم که صدا حتی به حیاط خانه نمیرسید همین مسائل باعث شد که احکام اسلامی تا حدودی حفظ شود و بهترین راه این است که بتوانیم مصالح مسلمین را حفظ کنیم.
* به برکت خون شهدا مدل دوم که شبیه به معصومین از آنها میتوانیم اطاعت کنیم در جامعه ما خداوند عنایت کرده در واقع ولی فقیه باید در شناخت اسلام تقوی و مدیریت شبیه امام معصوم باشد.
* رهبری را امام خمینی تعیین کردند و هر کس دیگری ادعای حکومت کند ادعا غاصبانه است حکومت حق خداست و هیچ کس بدون اذن خدا حق ندارد ادعای حکومت کند این حق از طرف خدا به امام معصوم داده شده و امام معصوم آن را به کسی واگذار میکند که این شرایط را داشته باشد پس تنها شکلی که میتواند به نظام حکومتی ما وجه شرعی بدهد ولایت فقیه است و مشروعیت کل نظام به اجازه منصوب از طرف امام بستگی دارد.
* امام خمینی در تنفیذ ریاست جمهوری به رئیس جمهور وقت میگفتند به حکمی که از خدا دارم شما را به ریاست جمهوری نصب میکنم ریاست جمهوری اگر از طرف ولی فقیه در کشور ما نباشد طاغوت است و اطاعت از او حرام است فقط خداست که این حق را به امام معصوم داده و امام معصوم هم به کسی که بیشتر شبیه معصوم است میدهد برای اینکه بهتر بتواند احکام اسلامی را اجرا کند پس مشروعیت هر گونه فعالیت حکومتی منوط به اذن ولایت فقیه است مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و مشروعیت او از طرف امام و مشروعیت امام از طرف خدا.
* خدا منت گذاشته بر انسانها و چند نفر را آفریده که آنقدر پاک هستند و نه بر فهم اشتباه می کنند و نه در عمل که در فرهنگ ما به آنان معصوم گفته میشود از زمان پیامبر شیعهها معتقدند که ما 14 معصوم داریم که در رأس حکومت شخص معصوم است و چون خدا میدانست که تعدادی معصوم هستند که میتوانند در رأس حکومت قرار بگیرند و در فهم و عمل اشتباه ندارند حکومت اسلامی را به پیامبر اسلام وحی کرد و به او فرمود اگر یک کلمه به وحی اضافه و یا کم کنی به اشد مجازات خواهی رسید آنچه که بر تو وحی میشود باید عینا آن را اجرا کنی مانند وقتی که میگویی مسلمانان باید نماز بخوانند و در نماز سجده کنند.
این شخص معصوم قانونگذار نیست قانون را از خدا دریافت و به مردم ابلاغ میکند خداوند فهمی داده به آنها که بتوانند قانون الهی را تبیین و تفسیر کنند ما دو منبع برای شناخت احکام خدا پیدا میکنیم کلام خدا و قرآن و کلام پیغمبر که تفیسر قرآن کریم است. این اولین مقامی است که خداوند به معصومین میدهد اما آیا با بیان قانون مشکل جامعه حل میشود؟ تاریخ اثبات کرده تجربههای مکرر انسانی از همان اوایل خلقت انسان که چهار نفر بر روی زمین زندگی میکردند همواره جنایات بر روی زمین اتفاق میافتاد.
با دانستن حلال و حرام مسائل جامعه حل نمی شود بلکه قدرت اجرایی میخواهد تا کسانی که خلاف میکنند آنها را به اشد مجازات برسانند به همین سبب مرحله دوم به معصومین واگذار میشود اما این سوال پیش میآید که آیا معصومین میتوانند در کل مملکت اسلامی مجری قانون باشند یا آیا پیغمبر میتوانست در تمام سرزمینهای اسلامی خودش قوانین را اجرا کند ازاینجاست که باید مجری احکام از معصوم به شبه معصوم تنزل پیداکند شبه معصوم کسی است که از نظر تقوی و خویشتنداری شبیه معصومین باشد این تئوری اسلام است که اجرای احکام در درجه اول به پیامبر، معصومین و بعد کسانی که معصومین آنان را انتخاب میکنند.
* خدا را شکر که در زمان ما خداوند دو نفر را به ما عنایت کرد که میتوانند شبیه علی باشند در زمان شاه من یادم هست عزاداری کردن برای امام حسین مشکل بود و در خانه خودمان عزاداریهایمان را در زیرزمین برگزار میکردیم که صدا حتی به حیاط خانه نمیرسید همین مسائل باعث شد که احکام اسلامی تا حدودی حفظ شود و بهترین راه این است که بتوانیم مصالح مسلمین را حفظ کنیم.
* به برکت خون شهدا مدل دوم که شبیه به معصومین از آنها میتوانیم اطاعت کنیم در جامعه ما خداوند عنایت کرده در واقع ولی فقیه باید در شناخت اسلام تقوی و مدیریت شبیه امام معصوم باشد.
* رهبری را امام خمینی تعیین کردند و هر کس دیگری ادعای حکومت کند ادعا غاصبانه است حکومت حق خداست و هیچ کس بدون اذن خدا حق ندارد ادعای حکومت کند این حق از طرف خدا به امام معصوم داده شده و امام معصوم آن را به کسی واگذار میکند که این شرایط را داشته باشد پس تنها شکلی که میتواند به نظام حکومتی ما وجه شرعی بدهد ولایت فقیه است و مشروعیت کل نظام به اجازه منصوب از طرف امام بستگی دارد.
* امام خمینی در تنفیذ ریاست جمهوری به رئیس جمهور وقت میگفتند به حکمی که از خدا دارم شما را به ریاست جمهوری نصب میکنم ریاست جمهوری اگر از طرف ولی فقیه در کشور ما نباشد طاغوت است و اطاعت از او حرام است فقط خداست که این حق را به امام معصوم داده و امام معصوم هم به کسی که بیشتر شبیه معصوم است میدهد برای اینکه بهتر بتواند احکام اسلامی را اجرا کند پس مشروعیت هر گونه فعالیت حکومتی منوط به اذن ولایت فقیه است مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و مشروعیت او از طرف امام و مشروعیت امام از طرف خدا.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر