۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

قتل های مشکوک 88 ؟ تهدید یا خبر؟/سخنان سردار نقدی

سردار نقدی فرمانده بسیج گفته است که دشمن علاوه برجنگ روانی، بهره گیری از شرایط مذاکرات هسته‌ای و حتی قتل‌های مشکوک را همچنان فتنه ۸۸ در برنامه خود دارد و همه‌ توان خود را برای اخلال در انتخابات یا هرچه سردتر کردن حضور، به میدان آورده است.

به گزارش کلمه، سردار نقدی البته در سخنانش روشن نکرده است که چگونه دشمن پیش از انتخابات به قتل های مشکوک مانند فتنه ۸۸ مبادرت خواهد کرد؟ تا این سوال ذهن مخاطبان را درگیر کند که سخنان او معنایی هشدار آمیز دارد یا تهدید آمیز؟ چرا که روشن است اگر او به عنوان یکی از فرماندهان سپاه، از توطئه ای آگاه است به جای اعلام آن باید تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت شهروندان کشور به کار گیرد و مقتدرانه اعلام کند که آسیبی به شهروندی نخواهد رسید. اگر نه چنین بیاناتی بیشتر برای اذهان یادآور روشی امنیتی برای حذف فیزیکی مخالفان سیاسی است. روشی که در آن از جریانی موهوم سخن گفته می شود که در پی قتل های مشکوک است، در چنین فضای گرگ و میشی می توان رقبای سیاسی را حذف فیزیکی کرد و به گردن آن جریان موهوم انداخت و خود به زیر تابوت، مدعی شد.

بهمن ماه سال ۸۷ نیز در آستلنه انتخابات ریاست جمهوری، کیهان روزنامه نزدیک به طیف فکری سردار نقدی، در سرمقاله خود از احتمال تکرار سرنوشت بی نظیر بوتو برای محمد خاتمی گفت و نوشت : آمریکایی ها در پاکستان ابتدا تلاش وافری کردند تا از طریق تبلیغاتی و دیپلماتیک بی نظیر بوتو را به قدرت برسانند و از طریق او پاکستان را بدوشند ولی زمانی که دریافتند به هیچ قیمتی حزب او توان به دست آوردن اکثریت کرسی ها را ندارد به روش دیگری متوسل شدند. در ادامه سرمقاله کیهان آمده بود : هدف تندروها از حضور در عرصه انتخابات بالابردن هزینه نظام است نه سود رساندن به روند آن و به رسمیت شناختن نتایج انتخابات. آیا آنان وقتی در یک روش به بن بست می رسند به روش دیگر روی نمی آورند؟

این تهدید روزنامه کیهان، واکنش های زیادی را برانگیخت. از جمله حزب مشارکت که با صدور بیانیه ای اعلام کرد : پس از فحاشی‌ها و تندمزاجی‌های مطرح شده توسط برخی از راهیافتگان این جریان در تریبون مجلس علیه شخصیت فرهیخته و فاضل و با تقوای آقای خاتمی … و اعلام حمایت‌های رسمی و به دور از پرده‌پوشی برخی فرماندهان نظامی در حفظ وضع موجود، روزنامه کیهان پرده‌دری و هتک حرمت شخصیت‌های پرسابقه و محترم کشور به ویژه چهره مقبول و محبوب جناب آقای خاتمی را از سرگذراند و کینه درهمریختگی عصبی گردانندگان خود را در قالب تحلیلی پر تناقض و سردرگم در یادداشت روز پنج‌شنبه و شنبه ۲۴ و ۲۶ بهمن‌ماه جاری خود به فاز تهدید فیزیکی آقای خاتمی به نمایش نهاد.

مجمع روحانیون مبارز هم اعلام کرد که از این تهدید روزنامه کیهان نمی توان به راحتی گذشت : این رسانه که علی‌رغم وابستگی به بیت المال و انتساب به حاکمیت نظام جمهوری اسلامی همواره در قامت رادیکال‌ترین رسانه حزبی ظهور و نمود یافته است و تندترین و تخریبی‌ترین مواضع باندی و گروهی را اتخاذ می‌کند، در سرمقاله خود سرنوشتی مشابه سرنوشت خانم بی‌نظیر بوتو برای آقای خاتمی پیش‌بینی کرد. اعلام این موضع از جانب نشریه حامی دولت هرچند در تداوم تلاش‌های گذشته برای انصراف آقای خاتمی از کاندیداتوری ریاست جمهوری تفسیر می‌شود، اما طرح مسئلة ترور فیزیکی حتی اگر صرفاً در حد تهدید و فاقد پس‌زمینه‌های فعلی و عملی باشد، ‌باز هم نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

با ادامه اعتراض ها به سرمقاله کیهان، این روزنامه بار دیگر بر آنچه نوشته بود تاکید کرد و گفت که باید قدردانی کنید که از ترور خاتمی خبر دادیم. در همان زمان بود که شایعاتی مربوط به طرح ترور خاتمی از طریق بمب گذاری در هواپیمای حامل او نیز در برخی محافل مطرح شد.

نمونه های این قبیل رفتار در نمونه های دیگری هم وجود دارد. قتل های زنجیره ای و ترور حجاریان که به دشمنان موهوم نسبت داده می شد، قتل ندا آقاسلطان در ۳۰ خرداد ۸۸، محمد مختاری و صانع ژاله در ۲۵ بهمن ۸۹ که آنها هم به عواملی ناشناس نسبت داده شدند و هیچ گاه افکار عمومی این ادعاها را نپذیرفت. آقای نقدی هم باید بداند که اگر خدای نکرده کم ترین اتفاقی علیه امنیت مردم و شهروندان اتفاق بیفتد، او و هم قطارانش مسئولند. این گونه پیش خبرها هم بیش از آنکه برای گویندگان آن امان بیاورد، آنها را بیش از پیش در برابر هر اتفاقی در مظان اتهام قتل برنامه ریزی شهروندان قرار می دهد. لذا اگرچه قابل درک است که این سخنان نقدی، تهدیدی غیر مستقیم علیه منتقدان است و یا بر اساس شناختی که از وی است، سخنی نسنجیده مطابق معمول وی باشد، اما وی منبعد باید خیلی جدی تر از پیش دلنگران جان شهروندان کشور باشد، وگرنه مورد نگاه پرسشگر زیادی خواهد بود. او به صرف مسئولیت امنیتی اش باید پاسخگوی ناامنی ها باشد و اینک به واسطه این سخنانی که گفته، بابت مصالح فردی اش هم که شده باید مراقب تر باشد که متهم اول هر اتفاق نامبارکی از این دست، او و امثال او خواهند بود

هیچ نظری موجود نیست: