۱۳۹۲ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

اعتصاب در بازار آهن تهران همراه با شعار های ضد حکومتی

جمع قابل توجهی از فعالان بازار آهن تهران با پایین کشیدن کرکره های خود دست به اعتصاب زده اند.

به گزارش کلمه، این اعتصاب که از اوایل هفته آغاز شده و اکثر آهن فروشان تهران با آن همراهی کرده اند، با دست از کار کشیدن حجره داران، تعطیلی واحدهای آهن فروشی در میدان ۱۵ خرداد و نیز پایین کشیدن کرکره های بازار “شاد آباد” که از مهم ترین بازارهای فروش آهن در تهران است، همراه شده است.

اعتصاب بازار آهن فروشان تهران در اعتراض به دریافت مالیات ارزش افزوده و نوسانات نرخ ارز صورت می گیرد.

فعالان این صنف که روز گذشته در مساجد دست به تحصن زدند، اعلام کرده اند که اعتصاب خود را تا زمان رسیدگی مسئولان به وضع کنونی برای مالیات بر ارزش افزوده ادامه خواهند داد.

گزارش های رسیده به کلمه حای از آن است که در تحصن آهن فروشان شادآباد که با حضور نیروهای انتظامی در خارج از مسجد همراه بوده است، مطالبات این صنف و هم چنین اولتیماتوم آنها اعلام شده است.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه هم به نقل از محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان مدعی شده که تعطیلی مربوط به واحدهای بدون پروانه است، اما برخی فعالان بازار آهن در کامنت های همین خبر به سخنان رئیس اتحادیه اعتراض کرده و گفته اند که تعطیلی منحصر به واحدهای بدون پروانه نیست و بسیاری از واحدهای دارای جواز کسب و حتی حجره دارانی با بیش از ۴۰ سال سابقه نیز به متحصنین پیوسته اند.

به گفته آنها، اعتراض آهن فروشان نه به اجرای قانون، بلکه به فرمول محاسباتی اداره مالیات و غیر منطقی و غیر عملی بودن آن است. یکی از کامنت گذاران هم خطاب به رئیس اتحادیه نوشته است که اگر تصور می کند فقط واحدهای بدون پروانه تعطیل شده اند، به پاساژهای ذوالفقار و ایران وشمس وکارخانه چی و۱۴۴ وپاساژهای دیگر سر بزند.

فعالان اقتصادی معتقدند گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به صورت جداگانه، فقط باعث تورم مضاعف و افزایش قیمت‌های تمام شده خواهد شد. آن هم در شرایط کنونی که تولید کشور بحرانی ترین دوران خود را سپری می کند.

مشابه اعتراض و اعتصاب به مالیات بر ارزش افزوده از سوی بازاریان و فعالان اقتصادی طی سال های گذشته نیز سابقه داشته است.

تعطیلی یک به یک بسیاری از شهرک های صنعتی، واحدهای تولیدی و کارخانه های مختلف ورشکستگی‌ها و تعطیلی اجباری کارگاه‌ها و کارخانه‌ها محصول سوء مدیریت کلان کشوری و بی تدبیری دولت محمود احمدی نژاد با حمایت تام و تمام رهبری طی سال های گذشته با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و بحران های مختلف ارزی بوده که به ضعف و تخریب در بنیان های اقتصادی، افزایش بیکاری و تورم و قرار گرفتن کشور در وضعیت رکود تورمی منجر شده است. وضعیتی که غلامرضا مصباحی مقدم در شرح آن رشد اقتصادی کشور را زیر صفر اعلام کرده است.

آخرین سابقه اعتراضات و اعتصابات بازار به سال گذشته بر می گردد که بحران ارزی در نهایت منجر به اعتراضات گسترده در بازار در مهر ۱۳۹۱ شد که در ۱۲ مهر ۱۳۹۱ به راهپیمایی و سپس ناآرامی های گسترده در بازار تهران و مناطق اطراف آن انجامید.

در آن روز معترضان شعارهایی چون “دولت بی کفایت/ استعفا، استعفا”، “بازاری باغیرت/ حمایت، حمایت”، “سوریه رو رها کن/ فکری به حال ما کن”، “نترسید، نترسید/ ما همه با هم هستیم”، “نصر من الله و فتح قریب/ مرگ بر این دولت مردم فریب” و “توپ، تانک، فشفشه/ دلار باید نصف بشه” سر دادند و در نهایت با امنیتی کردن و بگیر و ببندها به آن خاتمه داده شد

هیچ نظری موجود نیست: