۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

مراسم بزرگداشت مرحوم صدر حاج سید جوادی در بند 350 اوین

سعید مدنی در مراسم ترحیم و بزرگداشت مرحوم صدرحاج سیدجوادی در بند ۳۵۰ زندان اوین، با اشاره به سابقه او در وکالت دکتر شریعتی، مهندس بازرگان، آیت الله طالقانی، آیت الله منتظری، سحابی‌ها و همچنین رهبری فعلی نظام، گفت: خدایش بیامرزد که در مقام “قضا” جز به عدل قضاوت نکرد. در مقام “وکالت” جز از حق مظلوم دفاع نکرد. در مقام “سیاست” جز بر منافع ملی و حق حاکمیت مردم پافشاری نکرد و در مقام “موحد مسلمان شیعه” جز از حقوق ذاتی و کرامت انسان، توحید رهایی بخش و عشق و عرفان در دین رحمانی سخن نگفت.

به گزارش خبرنگار کلمه، آیین ترحیم و بزرگداشت دکتر سید احمد صدرحاج سید جوادی، شخصیت برجسته ملی مذهبی، عضو ارشد نهضت آزادی ایران و همرزم طالقانی، بازرگان و سحابی‌ها، ۱۲ فروردین ۹۲ در بند ۳۵۰ زندان اوین برگزار شد.

در این مراسم که با حضور گروه‌های مختلف از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین برگزار شد، سعید مدنی عضو شورای فعالان ملی مذهبی درباره شخصیت و سوابق مرحوم صدر حاج سید جوادی به سخنرانی پرداخت.

همچنین عماد بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، با توصیف کردن آن مرحوم به عنوان “عبد صالح خدا، مبارز نستوه وآزادیخواه بزرگ”، متن زندگینامه وی را برای حاضران قرائت کرد.

سعید مدنی، پژوهشگر مسایل اجتماعی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی سخن خود را با آیه‌ای از قرآن آغاز کرد که خداوند می‌فرماید: «آیا پنداشته‌اید [که تنها به صرف ادعای ایمان] به بهشت داخل خواهید شد، در حالی که خدا مجاهدان و پایداران را از میان شما [در مقام آزمایش] مشخص نکرده است. (آل عمران ۱۴۲)

وی سپس ادامه داد: مرحوم آیت الله طالقانی، همرزم و یار غار مرحوم دکتر صدر حاج سید جوادی در تفسیر این آیه تصریح می‌کند که: “آیا همین که پا به میدان کارزار گذارید، پنداشته‌اید که به پیروزی قطعی می‌رسید؟!” مرحوم طالقانی در ادامه تفسیر این آیه درباره واژه”یعلم الصابرین” آورده است که تکرار یعلم در این آیه وصف ثابت، خوی و روحیه ثابتی را می‌رساند که از کوشش‌ها، ضربه‌ها، فشار‌ها و تصفیه‌ها حاصل می‌شود… این فلسفه تاریخ و سنت الهی است که انسان‌ها با قرار گرفتن در برابر شکست‌ها، سختی‌ها و موانع، صابران، مجاهدان و افراد برخوردار از شخصیت‌های برجسته نمودار می‌شوند.

مدنی سپس به بیان ویژگی‌های شخصیتی مرحوم صدر پرداخت و گفت: نخستین ویژگی آن مرحوم “چند بعدی بودن” شخصیت ایشان بود. او یک سیاستمدار بود و فعالیت در نهضت مقاومت ملی، عضویت در شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، عضو موسس کمیته ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر، عضویت در شورای انقلاب، مسوولیت وزارت کشور و وزارت دادگستری دولت موقت، نمایندگی دوره اول مجلس و… همگی از مصادیق بعد سیاسی شخصیت وی بود.

به گفته ی این زندانی سیاسی، بعد دیگر شخصیت دکتر صدر در مقام “قضاوت” بود. در دوران نخست وزیری دکتر امینی ایشان مسئولیت دادستانی تهران را بر عهده گرفت. وی در این مقام دستور داد تا افرادی که سازمان بازرسی کل کشور رای مجرمیت آن‌ها را صادر کرده است، بازداشت شوند. از جمله افراد دستگیر شده، ارتشبد هدایت، رییس وقت ستاد ارتش، سرلشکر دفتری رییس شهربانی دولت کودتا و سرلشکر کیا رییس رکن دو ارتش و چند تن از وزرا بودند. در همان سالهای ۴۱-۴۲ ساواک از دکتر صدر خواست تا در شیوه‌های خود تجدید نظر کند اما مرحوم هرگز نپذیرفت و در‌‌ نهایت با فشار ساواک ناچار به استعفا از این مقام شد. وی در مقام وزیر دادگستری دولت موقت هم نماد استقلال قضایی بود.

سعید مدنی بعد دیگر این شخصیت برجسته را در کسوت یک وکیل معرفی کرد و گفت: او پیش و پس از انقلاب در حمایت از مبارزان سیاسی وکالت بسیاری از شخصیت‌های برجسته سیاسی و آزادیخواهان بزرگ همچون دکتر شریعتی، مهندس بازرگان، آیت الله طالقانی، آیت الله منتظری، سحابی‌ها و… را برعهده گرفت. وی سال های ۵۰-۵۱ وکالت رهبر کنونی جمهوری اسلامی را نیز برعهده داشت.

این عضو شورای فعالان ملی-مذهبی در ادامه به بعد دیگر شخصیت صدرحاج سیدجوادی به عنوان یک “محقق و اسلام‌شناس” اشاره کرد گفت: مدیریت و سرپرستی دایرةالمعارف بزرگ تشیع تا واپسین لحظه‌های عمر پربرکتش، مشارکت در تدوین بیانیه نهضت آزادی ایران درباره ضرورت پایان جنگ ایران و عراق پس از بازپس گیری خرمشهر و رد نظریه جهاد تهاجمی در برابر نظریه جهاد تدافعی؛ از جمله تلاش های فکری و نظری آن مرحوم بود.

مدنی در ادامه یکی از ویژگی‌های شخصیتی مرحوم صدر را “تکامل و کسب اعتبار در متن فعالیت عملی (پراتیک) اجتماعی” عنوان کرد و افزود: آن مرحوم دست کم از اواسط دهه ۱۳۳۰ در متن کنش‌های سیاسی -اجتماعی قرار داشت. وی طی ۷۰ سال مبارزه سیاسی به اعتبار و مقام کنونی به صورت تدریجی و مرتبه به مرتبه نایل آمد. و به قول امروزی‌ها رشد بادکنکی نکرد.

وی ویژگی دیگر شخصیت مرحوم صدر را تعلق به تبار رشید ملی مذهبی دانست و گفت: زندگی سیاسی او به فصل و دوره خاصی محدود نشد بلکه یک جریان پیوسته و هدفدار بود. بر پایه کلام حضرت علی (ع) که فرمود: “افضل الجهاد کلمه الحق عندالسلطان الجابر” برای انجام رسالت خود تا واپسین روزهای زندگی خود، نامه‌های متعدد به مقام‌های ارشد نظام می‌نوشت وآن‌ها را به اصلاح امور دعوت می‌کرد. بر پایه همین تداوم و پیوستگی درعمل سیاسی بود که سال ۱۳۸۰ در سن ۸۴ سالگی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد، مدتی را زیر فشارهای طاقت فرسا در زندان ۵۹ عشرت آباد سپری کرد و هنگامی که به دلیل شرایط وخیم جسمی، مجبور شدند او را آزاد کنند، نیمه شب بدون عینک و لباس مناسب او را در خیابان‌‌ رها کردند.

وی دکتر احمد صدر حاج سید جوادی را متعلق به نسل نهضت ملی، نسل مصدق و به تعبیری نسل سوخته عنوان کرد و گفت: نگاه آن مرحوم به انقلاب ایران مرا به یاد سروده‌ای از نیما یوشیج می‌اندازد که مرحوم مهندس سحابی در یکی ازسرمقاله‌های ایران فردا آورده بود: “نازک آرای تن ساقه گلی/ که به جانش کشتم/‌ ای دریغا به برم می‌شکند” و طنز تاریخ اینکه آیین خاکسپاری و ترحیم دکتر صدر روز ۱۲ فروردین برگزار شد.

مدنی در پایان اظهار داشت: خدایش بیامرزد که در مقام “قضا” جز به عدل قضاوت نکرد. در مقام “وکالت” جز از حق مظلوم دفاع نکرد. در مقام “سیاست” جز بر منافع ملی و حق حاکمیت مردم پافشاری نکرد و در مقام “موحد مسلمان شیعه” جز از حقوق ذاتی و کرامت انسان، توحید رهایی بخش و عشق و عرفان در دین رحمانی سخن نگفت

هیچ نظری موجود نیست: