۱۳۹۲ خرداد ۳۱, جمعه

پاسخ وزارت خارجه کانادا پیرامون انتخابات

بی بی سی : وزارت خارجه کانادا در جوابیه ای که روز پنچ شنبه به ایمیل تعدادی از ایرانیان معترض در کانادا فرستاد "شجاعت مردم ایران که رای داده‌اند" را تحسین کرده و گفته است منتظر عملکرد حسن روحانی می‌ماند.

وزارت خارجه تا این لحظه حاضر نشده است متن این جوابیه را بر روی وب سایتش منتشر کند و فقط به پاسخ مستقیم به بعضی ایمیل ها بسنده کرده است.

روز یک‌شنبه گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، جان برد، وزیر خارجه کانادا، در اطلاعیه‌ای ضمن محکوم‌کردن محدودیت‌های موجود در ایران برای برگزاری یک انتخابات آزاد، گفته بود که این رای‌گیری و نتیجه آن "عملا بی‌معنی" است.

او همچنین در این بیانیه هر هشت نامزد انتخابات ایران، از جمله آقای روحانی را "عروسک‌های دست رهبر" خوانده بود.

این موضع‌گیری، متفاوت از موضع‌گیری بسیاری کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا بود.

پیش از آن کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن تبریک به مردم ایران گفته بود: "ما به رای مردم ایران احترام می‌گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می‌گوییم. شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود."

وزارت خارجه کانادا در جوابیه خصوصی خود در عبارت تازه‌ای نوشته است: "ما شجاعت ایرانیانی را که با وجود تلاش‌های حکومت برای ساکت‌کردن هر گفت و گوی آزاد و معنادار و همین طور تلاش برای تحریف خواست جمعی و روند دموکراتیک منجر به انتخابات رای دادند، تحسین کردیم."

در این اظهارنظر، وزارت خارجه کانادا گفته است: "عملکرد روحانی که با برنامه هسته‌ای ایران و بهبود وضعیت حقوق بشر آغاز می‌شود، ملاک خواهد بود."

'عملا بی‌معنی'

اینکه وزیر خارجه کانادا در بیانه خود نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را "عملا بی‌معنی" خوانده بود، واکنش‌های منفی در میان چهره‌های سیاسی و رسانه‌های این کشور برانگیخت.

این عبارت همچنین مایه اعتراض گروهی از ایرانیان مقیم کانادا شد.

پال دویر، نماینده مجلس کانادا در حزب اصلی مخالف دولت این کشور که مسولیت اظهار نظر در مورد سیاست خارجی این حزب را برعهده دارد، در واکنش به بیانیه جان برد، آن را "سیلی به صورت ایرانیانی که رای دادند" خواند.

آقای دویر به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "محتوای بیانیه وزیر خارجه کانادا با وقایع چند روز گذشته در ایران هیچ تناسبی ندارد. این انتخابات نشان‌دهنده پافشاری مردم ایران بر خواسته‌هایشان بود. این مردم با وجود تمامی فشارها و گزینه‌های محدودی که برای انتخاب داشتند، تصمیم گرفتند از فردی که معتقد بودند صدای آنها را نمایندگی خواهد کرد حمایت کنند."

این نماینده مجلس کانادا گفت این حرف وزیر خارجه کانادا که نتیجه انتخابات ایران "بی‌معنی" است، "یک سیلی به صورت مردم ایران است."

در این باره "گلوب اند میل"، از روزنامه‌های اصلی کانادا، روز پنج‌شنبه در مقاله‌ای نوشت: "در حالی که متحدان غربی کانادا مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات را تبریک گفته‌اند، دولت ما تنها کشور غربی بود که تندروی را برگزید."

هیچ نظری موجود نیست: