۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

هاشمی:یک مقام بلند پایه امنیتی باعث رد صلاحیت من شد!

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است که حضور یک مقام "بلندپایه امنیتی" در شورای نگهبان و توصیه وی، باعث ردصلاحیت او شده است.

این سخنان هاشمی‌رفسنجانی، تایید اخباری است که پیش از این پیرامون حضور حیدرمصلحی، وزیر اطلاعات، در شورای نگهبان و درخواست وی برای ردصلاحیت هاشمى، منتشر شده بود.

هاشمی‌رفسنجانی گفته است: "در مسیر تایید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود. یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت بنده دهند".

پیش از این سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، در خبری ویژه نوشته بود که هاشمی‌رفسنجانی در رای‌گیری اولیه شورای نگهبان، واجد صلاحیت شناخته شده بود. اما حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، همراه با چهار تن از معاونانش وارد شورای نگهبان شده و از این مساله انتقاد می‌کند. مصلحی گفته بود که با شروع تبلیغات، موجی برای آقای هاشمی به راه خواهد افتاد و ایشان بیش از هفتاد درصد رای خواهد آورد. درنهایت نیز با اصرار احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، رای‌گیری مجدد انجام و صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی رد می‌شود.

گفته می‌شود که هاشمی‌شاهرودی، رییس سابق قوه‌قضاییه و عضو فعلی فقهای شورای نگهبان، در اعتراض به این مساله در روند رای‌گیری شرکت نکرده است.

اما سخن گفتن از روند ردصلاحیت، تنها واکنش هاشمی‌رفسنحانی به اتفاقات کشور نبوده است. وی با تشکر از عارف برای کناره گیری از انتخابات، حمایت خود را از نامزدی حسن روحانی اعلام کرد: "آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیدا‌های دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می‌دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسب‌تر می‌دانم".

هاشمی‌رفسنجانی همچنین با انتقاد از "افراد و جريان‌های فکری افراطی"، گفته است: "افراد و جريان‌های فکری افراطی که مسئول پيش آمدن شرايط موجود کشور هستند و حتی تا سالهای اخير هم از سوءعملکردها دفاع می‌کردند، امروز با گرفتن وجهه حق به جانب، از پذيرش مسئوليت عملکرد خود امتناع کرده و با فرار به جلو، ديگران را مقصر معرفی می‌کنند".

اين بار نيز دولت احمدی‌نژاد از انتقادهاى وی مصون نمانده است: "متأسفانه سوءمديريت‌های دوره‌های اخير و ايجاد انحراف در مسير انقلاب اسلامی، راه تشديد فشار دشمنان به ايران را هموارتر کرد و اکنون شاهديم که آنها شديدترين تحريم‌ها و تهديدها را عليه ايران به کار می‌برند".

اما همه‌ی این اتفاقات رییس سابق مجلس خبرگان را مایوس نکرده است: "آنچه که برای بنده در اين دوره پيش آمد، چون برای رضای خدا، انجام تکليف و ادای دين به اسلام و مردم وفادار ايران بود، خير و قابل صبر و تحمل است... اميدوارم با حضور همه آحاد مردم با سلايق مختلف در پای صندوق‌های رأی، فرد صالحی انتخاب شود که دارای تجربه اجرايی، سرد و گرم چشيده دوران‌های مختلف، معتدل و کارآزموده در فراز و نشيب‌ها و بحران‌ها باشد".

پیش از این عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، پیرامون بررسی صلاحیت‌ها گفته بود: "ممکن است فردی جوان باشد و بگویند تجربه ندارد یا فردی سال‌ها تجربه داشته باشد اما با توجه به وضعیت جسمانی‌اش پیش‌بینی شود که نمی‌تواند عهده‌دار این پست شود. پست ریاست‌جمهوری کاملا متفاوت از سایر پست‌هاست. تعدادی از وزرای سابق و اسبق در همین انتخابات ثبت‌نام کردند ولی تشخیص این بود که این افراد نمی‌توانند این بار سنگین را به دوش بگیرند؛ یکی به خاطر مساله جسمی، یکی توان مدیریتی یا سوابق مدیریتی. مسائل مختلفی از جمله توانایی جسمی می‌تواند در تشخیص نظر اعضا موثر باشد".

هاشمی‌رفسنجانی خود نیز در نخستین روزهای ردصلاحیت، پیرامون این مساله چنين موضع‌گیری کرده بود: "نمی خواهم وارد فضای اظهارات و تبلیغات آنها شوم اما نادانی انسان را اذیت می کند. اینها نمی فهمند دارند چه می کنند؟ حتی اگر دشمنی و رقابت هم داشته باشند عقل می گوید که بگذارید بیاید و بعد رسوا کنید. می گذاشتید مردم با امید پای صندوق می آمدند و بعد از ۶ ماه متوجه می شدند که همه چیز دارد گرانتر می شود. نمی دانند کسی بود که خود را قربانی کند و سپس راه را برای دیگران باز کند. همانطور که پس از جنگ خیلی از نمایندگان به من می گفتند از مقام مطالبه به مقام پاسخگویی نقل مکان نکن اما به خدا توکل کردم".

هیچ نظری موجود نیست: