۱۳۹۲ خرداد ۲۰, دوشنبه

تهدید نامزد های انتخاباتی توسط نظامیان حامی رهبری

ر آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حمله نظامیان و برخی منصوبین رهبر جمهوری اسلامی به کاندیداها افزایش یافته است تا جایی که آنها را به دلیل انتقاد از شرایط کنونی کشور به "سیاه نمایی" و "بزرگ نمایی مشکلات" متهم و با تاکید بر اینکه "نمی توان از این تخلفات گذشت" اعلام کرده اند پس از برگزاری انتخابات با این کاندیداها "برخورد" خواهند کرد. در همین حال برخی دیگر نیز خبر از بررسی مجدد صلاحیت حسن روحانی،کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان داده اند.

در همین ارتباط معاون امور بسیج و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح کشور طی اظهاراتی که در رسانه های متعلق به سپاه پاسداران منتشر شد، گفت: "قبلاً نیز تذکر داده بودیم که بهتر است نامزدهای محترم در محدوده اختیارات ریاست جمهوری به اظهارنظر بپردازند و از ورود به عرصه نیروهای مسلح که بطور مستقیم با امر دفاع و امنیت ملی کشور مربوط می شود اجتناب کنند."

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری همچنین از برخورد با کاندیداها پس از انتخابات خبر داده و تاکید کرده: "برخورد قانونی با آن دسته از آقایان کاندیداها که این محدوده را رعایت نکرده و به اشاعه اطلاعات غیرصحیح و یا سیاه نمایی پرداختند را برای خود محفوظ دانسته و آنرا به بعد از انتخابات موکول می‌کنیم."

این مقام ارشد نظامی در اظهارات خود به کاندیداهای متخلف و همچنین موضوعی که توسط آنها مطرح شده، اشاره ای نکرده است.

پیش از این در واپسین روزهای اردیبهشت ماه نیز ستاد تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح که ریاست آن بر عهده سرتیپ پاسدار مسعود جزایری است با صدور بیانیه ای از کاندیداهای ریاست جمهوری خواسته بود "در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی خود به گونه‌ای عمل کنند تا امکان هرگونه سوءاستفاده دشمن سلب و نقطه امید بدخواهان ایران اسلامی در دستاویز قراردادن اظهارات آنان برای هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه منافع کشور و نیروهای مسلح به یأس تبدیل کنند."

اعلام برخورد با کاندیداهای ریاست جمهوری پس از برگزاری انتخابات درحالی به صراحت از سوی معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشور مطرح شده که در روزهای اخیر حمله فرماندهان نظامی و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی به برخی کاندیداها به دلیل آنچه که "سیاه نمایی" می خوانند افزایش پیدا کرده است.

شنبه 18 خرداد سرتیپ پاسدار حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران طی اظهاراتی ادعا کرد که "برخي كانديداها گويي هيچ حرف ديگري ندارند و فقط سياه نمايي را در پيش گرفته اند و حتي فيلم مستند برخي كانديداها هنوز پيام ياس و نااميدي براي مردم دارد و بايد به اين آقايان گفت كه شما خودتان در غبارآلودگي و تيرگي قرار داريد پس چرا آن را به كشور نسبت مي دهيد. مي گويند «كشور در زمستان سرد است» حال آنكه خود اين افراد فريز شده اند."

هرچند که معاون فرهنگی سپاه نامی از حسن روحانی نبرده اما اشاره وی به اظهارات روحانی در تبلیغات انتخاباتی او است که شرایط فعلی کشور را به "زمستانی سرد" تشبیه کرده بود.

همزمان سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری، فرمانده سابق قرارگاه ثارالله و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نیز به کاندیداهای ریاست جمهوری درباره انتقادات آنها از شرایط فعلی کشور و دولت محمود احمدی نژاد هشدار داد.

او در این ارتباط گفت: "انتقادها نباید موجب «سیاه‌نمایی» شود چرا که دولت‌های گذشته هر کدام نقاط قوت و ضعف داشته‌اند و کاندیداها باید در انتقادات خود با اشاره به نقاط قوت ارزیابی و نظر خود را نیز بیان کنند. کاندیداها باید بدانند روزی نوبت خود آنها می‌شود که اگر تشکیل دولت دهند، ‌مورد نقد قرار خواهند گرفت و فکر کنند که آیا دوست دارند اقدامات آنها سیاه‌نمایی شود؟ بنابراین در انتقادات خود انصاف و منطق را رعایت کنند."

این عضو ارشد سپاه پاسداران همچنین در واپسین ساعات یکشنبه شب 19 خرداد درفاصله 4 روز مانده به برگزاری انتخابات تهدید کرد که شورای نگهبان صلاحیت حسن روحانی را به دلیل انتقاداتش از وضعیت فعلی کشورو دولت احمدی نژاد، مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی با غرب و دلایل تحریم های بین المللی مطرح کرده، بررسی مجدد خواهد کرد.

او مدعی شد که"شورای نگهبان حق بررسی مجدد صلاحیت کاندیداها را دارد و بالاخره به همه کاندیداها گفته شده که تا آخرین روز و ساعت، همه گفته‌های آنها، حرکات، اقدامات و تحلیل‌هایشان زیر نظر شورای نگهبان است."

در همین حال ارگان سیاسی سپاه پاسداران نیز طی مقالات متعددی کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله دو کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان، محمدرضا عارف و حسن روحانی را به "سیاه نمایی" و "بزرگ نمایی مشکلات" متهم کرد.

هفته نامه صبح صادق در سرمقاله خود با اشاره به مناظره ها و تبلیغات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهارات و انتقادات برخی کاندیداها را "غیرقابل گذشت" خواند و نوشت:"از آنچه كه نمي توان گذشت، تخلفات اساسي بعضي از نامزدها بود كه در مباحث تبليغاتي و مناظره خواسته و يا ناخواسته، عمداً و يا سهواً دشمن را دلگرم كردند."

این نشریه که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران منتشر می شود همچنین در مقاله دیگری با اشاره به تبلیغات و برنامه های تلویزیونی 8 کاندیدای ریاست جمهوری نوشت: "آنچه غير طبيعي و حتي مي توان گفت غير اخلاقي است، تبليغات برخي كانديداها به هر نحو ممكن و دست يازيدن آنان به هر وسيله و امكان و ابزاري براي جلب توجه رأي دهندگان است كه؛ سياه نمايي و تبليغات منفي عليه كشور و نظام، دفاع از سران فتنه و فتنه گران در فيلم ها و سخنراني ها، تأكيد بر قوميت و مذهب و... را شامل مي شود."

صبح صادق در این مقاله بدون نام بردن از حسن روحانی به شدت از او انتقاد و اضافه کرده است که "آيا واقعاً پست رياست جمهوري آن قدر ارزش دارد كه يك نامزد براي توجيه عملكرد مرعوبانه خود در تعطيلي مراكز هسته اي كشور، با توجيهات غير واقعي، حتي از رهبري نيز هزينه كند؟ و يا اينكه نامزدي در فيلم هاي تبليغاتي خود ،از سران و مسببان فتنه 88 با افتخار نام ببرد؟ و يا در تجمعات هوادارانش، عده اي به نفع سران فتنه شعار دهند؟ يا اينكه ،نامزدي ديگر، با كوبيدن بر طبل قوميت گرايي و مذهبي و... درصدد جذب آراي اين گروه ها باشد...، قطعاً اين عوام فريبي ها، از ديد مردم كاري براي رضاي خدا محسوب نمي شود و مردم اين تبليغات غير واقعي و سخنان تبليغي را از سخنان واقعي و صحيح تمييز مي دهند و با اين گونه سخنان، اغوا نخواهند شد."

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه که پس از قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم های بین المللی هم اکنون تحت عنوان مشاور نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد نظامی فعالیت می کند نیز طی مقاله جداگانه ای انتقاد کاندیداهای ریاست جمهوری از وضعیت جاری در کشور را یک روش "غربی" خوانده است.

او نوشته: "بر اساس قواعد جامعه شناسي انتخابات در كشورهاي غربي، سياه نمايي از وضع موجود و ديگران، به ويژه رقبا را، عامل پيدايي مشكلات معرفي كردن، راه جذب آراي عمومي به حساب مي آيد. بر همين اساس، معمولاً در هر انتخاباتي، برخي از نامزدها به سياه نمايي و بزرگ نمايي مشكلات روي آورده و با معرفي خود به عنوان فرشته نجات، سعي مي كنند، آراي مردم را به سمت خود جلب كنند."

وی با این توضیح ادعا کرده که "اولاً اين رويه غير اسلامي و به دور از انصاف است و ثانياً به زير سوال بردن انقلاب و ناكارآمد معرفي كردن جمهوري اسلامي در پيشبرد كشور است. اين سياه نمايي ها در حالي صورت مي گيرد كه كارهاي بزرگي انجام شده و كشور به پيشرفت هاي چشمگيري دست يافته و مردم از خدمات فراواني برخوردار شده اند. اگر مشكلات اقتصادي در مقطع فعلي از قبيل گراني، بيكاري و تورم وجود دارد، نبايد با مانور برروي اين مشكلات، تمام كارهاي انجام شده و پيشرفت هاي به دست آمده، ناديده گرفته شود."

یدالله جوانی با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای و هشدارهای وی به کاندیداهای ریاست جمهوری آنها را به بی توجهی به توصیه های رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده است.

14 خردادماه رهبر جمهوری اسلامی در سالروز مرگ آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری گفته بود: "خطاب به هشت نامزد مي گويم، نصيحت مي كنم، انتقاد كنند، لكن انتقاد به معني سياه نمايي و انكار خدمات صورت گرفته در اين دولت و يا دولت هاي گذشته نباشد."

او همچنین تاکید کرده بود: "نامزدهاي محترم كه در برنامه هاي عمومي، زبان به نقد و انتقاد باز مي كنند، توجه كنند انتقاد به معني عزم و نيت براي پيمودن آينده افتخارآميز باشد، نه به معني سياه نمايي، منفي بافي و بي انصافي."

هیچ نظری موجود نیست: