۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

بزرگداشت مهندس عتزالله سحابی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت وید بند350

به مناسبت دومین سالگرد درگذشت مهندس عزت الله سحابی و جان باختن فرزندش هاله سحابی، آیین بزرگداشتی با عنوان «دغدغه های ایران فردا» عصر پنج شنبه ۹ خرداد در بند ۳۵۰ زندان اوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، در این مراسم که با حضور شخصیت ها و گروه های مختلف از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ برگزار شد، نخست سعید مدنی، عضو شورای فعالان ملی و مذهبی با عنوان «دغدغه های عزت ایران» سخنرانی کرد. سخنران دوم عماد بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران بود که «عملگرایی و واقع گرایی مهندس سحابی» را عنوان سخنرانی خود قرار داده بود.

همچنین در این مراسم رویین عطوفت، خاطراتی کوتاه، گویای منش عدالت جو و آزادی خواه هاله سحابی را برای حاضران بازگو کرد و «حمیدرضا مرادی» از دراویش زندانی بند ۳۵۰ نخست قطعاتی از مولانا ارایه کرد و سپس سروده ای را که پس از درگذشت سحابی ها سروده بود را قرائت کرد.

دغدغه های عزت ایران

سعید مدنی، پژوهشگر مسایل اجتماعی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی و از کنشگران جنبش سبز، در آغاز سخنرانی خود به رویداد های تاریخی ماه خرداد اشاره کرد، به سالروز دوم خرداد آغاز جنبش اصلاخات، سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، چهارم خرداد سالروز اعدام بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق، ۱۵ خرداد سالروز قیام مردم ایران علیه کاپیتولاسیون، ۲۰ خرداد سالروز شهادت هدی صابر شهید بند ۳۵۰، ۲۲ خرداد سالروز جنبش سبز ایران، ۲۹ خرداد سالروز شهادت دکتر علی شریعتی اشاره کرد و با درود به روان همه‌ی شهدای این ماه حاضران را به یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه دعوت کرد.

وی خانواده سحابی ها را نماد سه نسل مبارزه ایرانی از دهه۱۳۲۰ تا امروز دانست. دکتر ید الله سحابی از مبارزان نهضت مقاومت ملی و پس از آن، مهندس عزت الله سحابی متعلق به نسل ۱۳۳۰و کودتای ۲۸ مرداد و هاله سحابی نسل دهه ۱۳۵۰ و انقلاب اسلامی.

این کنشگر جنبش سبز با تاکید بر اینکه برای اینکه ویژگی های برجسته شخصیت شهید هاله سحابی زیر نقش ها و فعالیت های درخشان پدرش، مهندس سحابی، از یاد نرود، مایلم نخست از هاله سحابی بگویم، تصریح کرد: شهید هاله سحابی که اساسا در یک خانواده سیاسی پرورش افته بود از کودکی شاهد بازداشت و زندانی شدن پدر بود و در نوجوانی و جوانی در گیر مبارزات سیاسی بود، در جریان پیدایش و شکل گیری جنبش سبز نقش فعالی داشت و بار ها در خیابان مورد ضرب و شتم مامورات قرار گرفت که آخرین باری پیش از بازداشت تیرماه ۸۸ در جریان تجمع میدان بهارستان بود که با ضربه باتوم ماموران سر او شکست. به دلیل همین فعالیت ها پرونده ای به اتهام تبلیغ علیه نظام برای وی تشکیل شد، سال ۸۹ بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد.

مدنی ادامه داد: زمانی با مرخصی هاله سحابی برای ملاقات با پدر موافقت شد که پدر در حال اغما بود. شب پیش از تشییع پیکر مهندس سحابی، هاله خانم آخرین مصاحبه را با شبکه تلویزیونی رسا انجام داد و فردا روز هنگام تشییع پیکر پدر در حالی که شال سبز رنگی روی دوشش انداخته بود جلوی تابوت حرکت می کرد که توسط یکی از مامورانلباس شخصی مضروب شد و بنابر تشخیص پزشکی قانونی بلافاصله به دلیل ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

عضو هیات تحریریه ماهنامه ایران فردا که مهندس سحابی مدیر مسوول و صاحب امتیاز آن بود از شکل یافتن یک چهارچوب نظری حاصل نزدیک به ۶۰ سال همگامی تجربه و عمل با تحلیل و نظر مهندس سحابی سخن گفت و از آن تحت عنوان نظریه سیاسی سحابی یاد کرد و سپس به تشریح شاخصه های مهم این نظریه پرداخت و گفت: تاکید بر منابع ملی و تقدم منافع ملی بر فردی، حزبی و گروهی، تاکید بر توسعه درون زا، بدان معنا که مهندس سحابی اعتفاد داشت که ملت ایران هم از سرمایه های مادی و عهم از سرمایه های انسانی و نیروهای متخصص و توانمند کافی برخوردار است. از این رو نیازی به منابع بیرون از خود ندارد و تنها با شکل گیری دولت ملی و دموکراتیک سرمایه اجتماعی لازم نیز برای نیل به توسعه فراهم می شود.

مدنی ادامه داد: تاکید بر نفی خشونت و انقلاب از دیگر شاخصه های چهارجوب فکری مهندس سحابی بود. او در گفتار و نوشتار دایما رویکردهای مبتنی بر خشونت و انقلاب را رد و نفی میکرد. در این باره پس از انقلاب سال ۵۷ بارها به مثل ملا نصرالدین اشاره می کرد که بار شیشه داشت و وقتی به دروازه شهر رسید یکی از گزمه ها ضربه ای به بار زد و پرسید: بارت چیست؟ صاحب بار گفت: اگر یک ضربه دیگر بزنی هیچ! بدین ترتیب مهندس سحابی معتقد بود با توجه به هزینه های سنگین ملت ایران پس از انقلاب، وقوع یک انقلاب دیگر هرگونه امید به ادامه حیات ملی و امکان بازگشت جامعه به چرخه توسعه و آبادی را از بین خواهد برد. او در جریان جنبش سبز نامه ای به فعالان سیاسی حارج از کشور با بیانی مستدل از آنها خواست تا از دعوت مردم به درگیری، خشونت و رادیکالیسم پرهیز کنند.

این عضو شورای فعالان ملی و مذهبی «تاکید بر گفتگو در سطح ملی» را شاخصه دیگر نظریه سیاسی سحابی عنوان کرد و گفت: به اعتقاد او هیچ راه از پیش تعیین شده ای برای بحران های کنونی نیست و تنها از راه بحث و گفتگو و با اتکا به خرد جمعی می توان انتظار داشت راهبی برای برون رفت از این بحران پیدا شود.

سعید مدنی شاخصه دیگر را نقد بیرحمانه خود و دیگران عنوان کرد و گفت هیچ کس به اندازه خود مهندس سحابی او را نقد نکرد.

عمل گرایی و واقع گرایی مهندس سحابی

در ادامه مراسم عماد بهاور رییس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران با موضوع عمل گرایی و واقع گرایی در عقبه و رفتار مهندس سحابی، ابتدا با تشریح فضای زندان در خرداد ماه سال ۹۰ گفت: اخبار متوالی درگذشت مهندس سحابی و شهادت خانم هاله سحابی دوستان و یاران ایشان را در زندان بسیار متاثر کرد و در شوک فرو برد. فراموش نمی کنم که آقای هدی صابر پس از شنیدن خبر شهادت خانم هاله سحابی، نماز ظهر را در وسط هواخوری بند ۳۵۰ زیر آفتاب سوزان آن روزها اقامه کرد طوری که به دلیل داغ بودن آسفالت هواخوری مجبور بود روی نوک پنجه پا بایستد.

بهاور با اشاره به اینکه نه روز بعد که صابر هم از میان ما رفت، اعتراض ها گسترش یافت و ۱۲ نفر به نمایندگی از حمع زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند، افزود: سه تصویر از خرداد ۱۳۹۰ همیشه در ذهن های ما خواهد ماند. تصویر پیکر خسته و مظلوم مهندس سحابی در کما، تصویر هاله سحابی با عکس مهندس در دست و شال سبز بر دوش در مراسم خاکسپاری و تصویر هدی صابر ایستاده به نماز بر پنجه پا در هواخوری بند ۳۵۰.

عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، سپس به تشریح رفتار و عقاید عملگرایانه و واقع بینانه مهندس سحابی در سه موضوع ملی گرایی، توسعه متوازن و دینداری پرداخت.

وی با بیان اینکه آزادی خواهی و برابری جویی سحابی در چهارجوب یک پروژه عملی تعریف می شد، افزود: واحد تحلیل او ملت و مرزهای ملی بود و در کادر ایران سخن می گفت و برنامه های او برای انسان ایرانی طراحی شده بود. او از آرمان گرایی و ایده آل گرایی دوری کرده و مسایل را به قول خودش بر مبنای واقعیات عینی روی این زمین خاکی طرح می کرد. یاران او تاکید می کنند که سحابی هرگز مجذوب ایدئولوژی های ناکجا آبادی نشد و حاظر نبود برای ساختن اتوپیا مردم را به مبارزات خشونت آمیز سوق دهد و انسان های واقعی را قربانی بهشت های نا کجا آبادی کند.

بهاور با بیان اینکه سحابی منافع ملی را موضوعی می دانست که می توان فارغ از هر عقیده، مذهب، نژاد و قومیت بر سر آن توافق و مسایل و مشکلات کشور را حل کرد، افزود: نکته بسیار مهمی که در دیدگاه سحابی وجود دارد زاویه دید او به دولت از دو وجه است: اول به عنوان نهاد دولت که تبلور اقتدار جامعه است و دوم به عنوان دولت موجود. به عقیده سحابی، ممکن است دولت موجود مشروع نباشد، اما برنامه ها و سیاست هایی را اجرا کند که در مجموع در راستای منافع ملی و به مصلحت کشور باشد.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: بنابراین از دید سحابی می توان حتی با دولت نا مشروع نیز بر سر منافع ملی همکاری کرد، چنانچه خود ایشان با آن که از جدی ترین منتقدان دولت هاشمی بود، اما سعی در ارائه مشاوره در برنامه های توسعه به آن دولت داشت وقتی برای اجرای آن برنامه ها اعلام آمادگی کرده بود.

بهاور در این مراسم به شرح دیدگاه های مهندس سحابی درباره توسعه متوازن پرداخت و گفت: سحابی توسعه اقتصادی را نه مقدم بر توسعه سیاسی، بلکه عامل قوام و استحکام آن می دانست. از نظر او، توسعه اقتصادی و فرهنگی بعد از توسعه سیاسی امری نا ممکن است.

در انتهای مراسم، بهاور با تاکید بر این که سحابی اسلام را دین اجتماعی اما غیر حکومتی می دانست، افزود: در اندیشه سحابی، جایگاه دین، علیرغم جدایی دین و دولت، هم در حوزه خصوصی است و هم در حوزه عمومی. خروجی دین در جامعه اخلاق است و معیار های اخلاقی دینی، سرمایه اجتماعی.

هیچ نظری موجود نیست: