۱۳۹۲ تیر ۹, یکشنبه

مقامات دانشگاه گلاسکو: اسناد کتبی حضور روحانی موجود نیست.

یک مقام دانشگاه کالدونین می‌گوید که نباید انتظار داشت که از روحانی در باره اطلاع، یا درگیر بودن احتمالی‌اش در نقض حقوق بشر و ترور سوال شود. مدیر بخش رسانه‌ای دانشگاه می‌گوید که اسناد کتبی حضور روحانی موجود نیست.

حسن روحانی تنها مدیری نیست که دولت بریتانیا به او ویزای تحصیلی اعطا کرده باشد. با توجه به گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده، و همچنین نقل قول از یکی از همکاران قدیمی حسن روحانی در مجلس، ایشان در سفرهای خارجی به جاهایی می‌رفته که دست دیگر نمایندگان به او نمی‌رسیده* است. از جمله، بر اساس گزارش یک خبرنگار معتبر اسرائیلی، در ۱۹۸۶، روحانی با یک مشاور امنیتی نخست‌وزیر اسرائیل نیز دیدار کرده است که این دیدار، بر پایه گفته خبرنگار اسرائیلی، بعد از ماندن طولانی‌تر روحانی در پاریس، دور از چشم بقیه میسر شده است.

حسن روحانی به عنوان یک مدیر امنیتی جمهوری اسلامی، عملا امکان حضور دائم در اسکاتلند را نداشته است. به علاوه، روحانی در دهه ۱۳۷۰، نایب رئیس مجلس نیز بوده است. داشتن چنین سمت‌هایی به معنای روزهایی با ساعت‌هایی طولانی‌تر از بقیه مدیران کشور است.

در حالی که بر اساس قوانین دانشگاه کالدونین در مورد دانشجویان پاره‌وقت دکترا، حسن روحانی می‌بایستی هفته‌ای ۱۲ ساعت درگیر کار رساله دکترایش می‌بوده و بر اساس جدول کاری او به عنوان نایب رئیس مجلس، نماینده تمام وقت مجلس، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، امکان مسافرت دائم به شهر گلاسکو برای انجام تحقیقات میسر نبوده است، مدیر رسانه‌ای دانشگاه، تاکید می‌کند این دانشجو، تمامی کارها و تحقیقات مورد نظر در قواعد دانشگاه را انجام داده است.

چارلز مک‌گی در جواب به پرسش خودنویس در باره مدارک و مستندات حضور دانشجو به طور فیزیکی در دانشگاه می‌گوید که آنها را در اختیار ندارد: «ما فقط به مدت هفت سال این اسناد کتبی را نگه‌داری می‌کنیم، اما سند دیجیتال پذیرش ایشان و عکس‌ مربوط به نام‌نویسی‌شان را داریم.»

دانشگاه کالدونین در طول ۵ ماه گذشته با تاخیری زیاد مدارک و مستندات مورد نیاز محققین در باره حسن روحانی را فراهم کرده است.

این مدیر دانشگاهی می‌گوین که مسوولان، امتیاز ویژه‌ای را نسبت به دیگر دانشجویان بین‌المللی برای حسن روحانی قائل نشده‌اند: «دانشجویان فقط باید کارهای مورد نظر را در حد رضایت استاد (دکتر زهرا) به انجام می‌رسانده‌اند، از جمله دفاع حضوری و شفاهی از رساله دکترا.»

او در پاسخ به این سوال که چگونه در خلاصه یک برگی رساله دکترای حسن روحانی، بخشی از ثمره تحقیقات او، کلمه به کلمه عین کتاب دکتر محمد هاشم کمالی است، می‌گوید: «پرسش شما در باره «کپی-پیست» کردن دقیق نیست ولی کتابخانه دانشگاه تایید می‌کند که یکی از مراجع تحقیق، کتاب «قواعد فقه اسلامی» دکتر کمالی بوده است.»

چارلز مک‌گی در باره تغییر نام دانشگاه در بیوگرافی حسن روحانی از «گلاسکو» به «کالدونین گلاسکو» می‌گوید نمی‌تواند در باره ادعاهای دیگری در باره‌ها سایت‌ها و آن‌چه در مورد دانشگاه‌های دیگر است اظهار نظر کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا عکس‌هایی از آقای روحانی در فضای دانشگاه به عنوان دانشجو وجود ندارد، توضیح می‌دهد که ما فیلم فارغ‌التحصیلی ایشان در کنار دیگر دانشجویان در سال ۱۹۹۹ را در اختیار داریم که در زمان لازم بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

خبرنگار روزنامه تلگراف از تعدادی از کسانی که باید هم‌دوره روحانی می‌بوده‌اند سوال کرده و هیچکدام این «دانشجو» را به یاد نداشته‌اند.

سوال دیگر خودنویس در باره پیشینیه امنیتی دکتر روحانی بود: با توجه رشته تحصیلی حسن روحانی (حقوق)، آیا مقام‌های دانشگاه هیچگاه از او به عنوان یک مقام امنیتی در باره نقض گسترده حقوق بشر در ایران، ترورهای انجام شده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دهه ۹۰، سوال کرده‌اند؟ آیا هیچگاه در باره حقوق سلامت مخالفان جمهوری اسلامی با توجه به تحقیقات رساله‌اش، سوالی پرسیده‌اند؟

چارلز مک‌گی در پاسخ گفت که برای حضور هر دانشجوی بین‌لمللی در بریتانیا، برای اعطای ویزا، رضایت مقام‌های مهاجرت باید کسب شود. و بعد از آن، مقام‌های دانشگاه به هیچ وجه نمی‌توانند حضور او را در کشور زیر سوال ببرند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که به پیشینه مسائل احتمالی مرتبط بپردازند و سوال کنند و نظری بدهند.

هنوز سوال‌های بسیار زیادی در مورد روحانی باقی است. مدارک نشان می دهد که این مقام امنیتی، ۲۰ سال قبل از اینکه دانشگاه کالدونین گلاسکو به او دکترا بدهد، مدعی داشتن این مدرک بوده است و معلوم نیست چرا از اول می‌خواسته مدرک دکترا بگیرد؟

هیچ نظری موجود نیست: