۱۳۹۲ تیر ۳۱, دوشنبه

ممکن است روزی خاتمی هم محاکمه شود/ید الله جوانی

عباس سلیمی‌نمین٬ تحلیلگر سیاسی می‌گوید دولت جدید احتمالا «هجمه‌هایی» علیه روزنامه «کیهان» خواهد داشت و یدالله جوانی٬ مشاور عالی نماینده آقای خامنه‌ای در سپاه هم گفته موضع‌گیری‌های «کیهان» همسو با رویکردهای کلی نظام است و احتمال محاکمه محمد خاتمی وجود دارد.

به گزارش دیگربان وب‌سایت «الف» روز دوشنبه (۳۱ تیرماه) در گفت و گو با چند فعال سیاسی به انتقاد از موضع‌گیری‌های روزنامه تندروی کیهان که زیر نظر حسین شریعتمداری اداره می‌شود پرداخته است.

سلیمی‌نمین در این زمینه گقته که موضع گیری اخیر روزنامه کیهان در قبال دولت یازدهم «موضع گیری صحیحی نیست» و «من از اینکه در ارائه تحلیل‌ها و نظرات تعجیل می‌شود، راضی نیستم.»

وی با این حال به طور مستقیم از اتهام زدن کیهان {مثل نسبت دادن جاسوسی به شماری از فعالان} به افراد دفاع کرده و افزوده است: «اگر ما این رویه را ترویج کنیم که مطبوعات چیزی را نتوانند مطرح بکنند، جز اینکه در محاکم قضایی ثابت شده باشد، این رویه دقیق و درست نیست.»

این تحلیل گر سیاسی محافظه‌کار افزوده که «قطعاً کیهان قابل نقد است، اما الف نباید وارد دامی شود که این روز‌ها پهن شده است.»

سلیمی‌نمین با بیان اینکه «ایجاد هجمه سازمان یافته علیه یک روزنامه درست نیست» اظهار کرده است: «دولت آینده هم احتمالاً هجمه‌هایی علیه کیهان خواهد داشت. پس نباید خود کیهان را از صحنه خارج کنیم و نیروهای خودمان را در به نیروهای طرفدار دولت جدید که خواستار حذف کیهان هستند اضافه کنیم.»

یدالله جوانی نیز به «الف» گفته است: «آنچه می‌بینیم بخشی قابل توجهی از آن جنبه تخریبی داشته و قطعا هم به صورت سازمان یافته است. یعنی یک سری افراد به صورت هماهنگ یک نقد را مطرح می‌کنند.»

وی موضع‌گیری‌های کیهان را با توجه به استفاده این روزنامه از بودجه عمومی «همسو با رویکردهای کلی نظام» معرفی کرده است.

جوانی درباره هشدارهای این روزنامه تندرو به حسن روحانی درباره استفاده احتمالی از «اصحاب فتنه» نیز گفته که «برخی فعالان سیاسی دستگیر شده در ٨٨ را بیگناه خطاب می‌کنند و خواستار آزادی آن‌ها هستند. هرکدام از این‌ها که در زندان هستند، طبق قانون قضاوت شدند.»

وی با دفاع از عملکر کیهان در «جاسوس و ستون پنجم» خواندن محمد خاتمی افزوده است: ‌ «مواضع آقای خاتمی در انتخابات ۸۸ و حوادث بعد از آن مواضع قابل قبولی نیست. اساساً کار رسانه‌ها این است که مواضع افراد را مورد انتقاد قرار دهند و این به معنی عدم رعایت قانون نیست.»

این فرمانده سپاه همچنین گفته که «ممکن است روزی» محاکمه آقای خاتمی هم «اتفاق بیفتد.»

روزنامه کیهان که زیر نظر حسین شریعتمداری٬ نماینده آقای خامنه‌ای در موسسه کیهان اداره می‌شود در سال‌های اخیر به بیشتر فعالان سیاسی منتقد نظام بیشترین اتهامات را وارد کرده است.

این روزنامه به دنبال پیروزی آقای روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز در یادداشت‌ها و مطالبی که تقریبا هر روز منتشر می‌کند به روحانی در استفاده از نیروهای اصلاح‌طلب در کابینه هشدار می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: