۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

در سفر روحانی به نیویورک وضعیت حقوق بشر وزندانیان سیاسی مسکوت ماند.

در نشست رسانه‌ای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نیویورک بیش از هر چیز از رابطه ایران و آمریکا و مذاکرات هسته‌ای پرسیده شد و هیچ سئوالی در مورد وضعیت حقوق بشر و زندانیان سیاسی ایران مطرح نشد.

رئیس‌جمهور ایران در نشست رسانه‌ای خود که شامگاه امروز، جمعه پنجم مهرماه (۲۷ سپتامبر)، برگزار گردید گفت لحن باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های بلندپایه کشورهای غربی در مورد ایران تغییر کرده است.

وی در مورد مذاکره ایران و آمریکا که احتمال می‌رفت در سفر نیویورک روحانی برگزار شود گفت برای دیدار با اوباما برنامه‌ریزی شده بود و ایران نیز با این دیدار مشکلی نداشت اما روابط دو کشور پیچیدگی‌های تاریخی‌ای دارد که مانع از چنین ملاقاتی شد.

در تمام طول نشست رسانه‌ای حسن روحانی هیچ خبرنگاری از وضعیت حقوق بشر در ایران سئوال نکرد

با این حال رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد که “فضا کاملا متفاوت است” و هدف دولت وی حل مشکلات و ایجاد اعتماد گام به گام میان ملت و دولت دو کشور است.

روحانی بار دیگر در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که در مورد مسائل خارجی ایران، دولت وی “اختیارات کامل” دارد و بدون این اختیارات دولت نمی‌تواند به مذاکره در این امور بپردازد.

وی از اعتمادسازی بیشتر ایران در مذاکرات هسته‌ای سخن گفت و افزود ایران از سال‌ها پیش گفته است که نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید کند.

روحانی همچنین اعلام کرد که طرح پیشنهادی ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو ارائه خواهد شد.

بخش دیگری از سخنان حسن روحانی به وضعیت سوریه مربوط می‌شد که در آن برای نخستین بار یک مقام بلندپایه ایرانی مخالفان حکومت بشار اسد را به دو دسته “معارضان” و “تروریست‌ها” تقسیم کرد.

برای نخستین بار یک مقام بلندپایه ایرانی مخالفان حکومت بشار اسد را به دو دسته “معارضان” و “تروریست‌ها” تقسیم کرد

روحانی گفت سیاست ایران در قبال سوریه حمایت از گفت‌وگو و مذاکره حکومت اسد با “معارضان” و طرد “تروریست‌ها” است و کشورهای دیگر نیز باید از حمایت “تروریست‌ها” دست بردارند.

رئیس‌جمهور ایران گفت سیاست منطقه‌ای ایران دوستی با همه کشورهاست و جمهوری اسلامی حاضر است در هر کنفرانسی بدون هیچ پیش‌شرطی شرکت کند.

در تمام طول نشست رسانه‌ای حسن روحانی هیچ خبرنگاری از وضعیت حقوق بشر در ایران سئوال نکرد.

این در حالی است که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دورانی که مناقشات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی شدت گرفته بود، در هر سفر وی به نیویورک خبرنگاران از جنبه‌های مختلف نقض حقوق بشر در ایران از او می‌پرسیدند.

در طول سفر اخیر حسن روحانی به نیویورک تنها روز گذشته، پنج‌شنبه چهارم مهرماه (۲۶ سپتامبر) بود که روحانی در جمع شورای روابط خارجی آمریکا و نهاد غیردولتی انجمن آسیا در نیویورک گفت‌: “”””””ما می‌خواهیم، زندان‌های خالی داشته باشیم.”

وی با بیان این‌که در هفته‌های اخیر “اقدامات خوب و مثبتی” در جهت آزادی زندانیان سیاسی صورت گرفته است، گفت امیدوار است این روند ادامه یابد.

هیچ نظری موجود نیست: