۱۳۹۲ شهریور ۱۱, دوشنبه

فایل صوتی اظهارات هاشمی پیرامون وضعیت بحرانی ایران و سوریه

در ادامه ماجراها پیرامون اظهارات هاشمی رفسنجانی درمورد بمباران شیمیایی مردم سوریه، امروز، دوشنبه، فایلی صوتی در فضای مجازی منتشر شد.
ماجرا از آنجا داغ شد که نعیمه اشراقی نوه آیت الله خمینی روز جمعه گذشته در فیسبوک خود نوشت که هاشمی رفسنجانی در ملاقات با جمعی از مردم استان اصفهان در حسینیه جماران، صریحا گفته است “دولت سوریه” مردم را با بمب شیمیایی مورد حمله قرار داده است.
اما به دنبال جنجالی که پیش آمد، نعیمه اشراقی به خاطر “برداشت نادرست” از سخنان رفسنجانی عذرخواهی کرد، هرچند که به طور صریح، اظهارات هاشمی را مورد تکذیب قرار نداد.
قضیه به اینجا ختم نشد. دیروز یکشنبه خبرگزاری ایلنا نوشت که هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد مرگ آیت‌الله صالحی در سوادکوه مازندران گفته است مردم سوریه از یک طرف “توسط حکومت خودشان” مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و از طرف دیگر باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند…
ولی بلافاصله، گذشته از خبرگزاری ایلنا که خیلی زود خبر خود را سانسور کرد، اظهارات رفسنجانی نه تنها از سوی دفتر وی بلکه از سوی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد.



خبرگزاری تسنیم، نزدیک به رفسنجانی، خبر می‌دهد که خانم نعیمه اشراقی به خاطر سخنان قبلی‌اش در بارۀ رفسنجانی عذرخواهی کرده است.
چند روز قبل، نعیمه اشراقی، نوۀ خمینی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود “آقای هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بمباران اخیر سوریه سخنانی بدین مضمون مطرح کرده است: دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند، عواقب سخت آن را خواهد دید”…
اما اینک نعیمه اشراقی گفته است: “اگر برداشت نزدیکان من از سخنان آقای هاشمی برداشت صحیحی نبوده، از همین جا و بعدا حضوری از ایشان عذرخواهی می‌کنم… سایت‌ها و افرادی که به دنبال گل‌آلود کردن آب و گرفتن ماهی از آن هستند، بدانند بیهوده انرژی خود را هدر می‌دهند”…


اینک فصل تازۀ ماجرا با انتشار یک فایل صوتی آغاز شده که در آن صدای آقای هاشمی رفسنجانی شنیده میشود.
در بخشی از این فایل صوتی صدای فرد دیگری نیز شنیده میشود که به نظر میرسد در حال گفتگو با تلفن است. لهجۀ مازندرانی وی، این فرض را ایجاد کرده که صداها در مازندران و احتمالاً در مراسم سالگرد آیت‌الله صالحی ضبط شده است.
در این فایل صوتی، هاشمی رفسنجانی در ابتدا با اشاره به مسایل و مشکلاتی که تحریم ها برای جمهوری اسلامی به وجود آورده و تاکید بر اینکه ایران در بایکوت و محاصره قرار دارد به موضوع سوریه می‌پردازد و میگوید:«هر لحظه گوش ها منتظر شنیدن صدای موشک ها است.
خدا به مردم سوریه رحم کند مردم سوریه در این دو سال خیلی سختی دیده اند بیش از صد هزار کشته داده اند و هشت میلیون آواره در داخل و خارج از کشور دارند.
زندان ها دیگر جا ندارد و ورزشگاها را پر کرده اند. مردم از یک طرف، از طرف خود حکومتشان بمباران شیمیایی می‌شوند و از سوی دیگر باید منتظر بمبهای آمریکا بمانند.»
این اظهارات هاشمی رفسنجانی در حالی است که جمهوری اسلامی ایران رسما، گروه های اپوزیسیون سوریه را مسوول حملات شیمیایی اخیر در این کشور عنوان کرده است.
منبع: بخش ناظران رادیو بین‌المللی فرانسه
https://soundcloud.com/nazeran/i29rrncamfmm

هیچ نظری موجود نیست: