۱۳۹۱ بهمن ۳۰, دوشنبه

عبدالله نوری: بسیاری از مردم موسوی و کروبی را دلسوز ملت میدانند

عبدالله نوری از سیاستمداران اصلاح طلب ایران با انتقاد از فشار حکومت بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ گفت: "جمع کثیری از ایرانیان نه تنها آقایان موسوی و کروبی را فتنه گر نمی دانند، بلکه آنان را دلسوزان مردم و کشور می دانند."

به نوشته سایت کلمه، آقای نوری این اظهارات را با حضور در منزل مهدی کروبی و در جریان دیدار با فاطمه کروبی همسر وی به مناسبت دومین سالگرد حصر خانگی آقای کروبی بیان کرده است. مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسر وی زهرا رهنورد، از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند.

عبدالله نوری، اولین وزیر کشور ایران در دوره محمد خاتمی، در ماه های گذشته بعد از سه سال سکوت نسبی در مورد مسائل سیاسی، در موارد مختلف به بیان دیدگاه های خود راجع به شرایط ایران و راه های پیش روی نیروهای اصلاح طلب برای تغییر وضعیت کشور پرداخته است.

آقای نوری با اشاره به برخوردهایی که اخیرا با فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفته گفته است که این فرزندان "حتی در خانه خویش نیز احساس امنیت نمی کنند و فضای خصوصی آنها مورد اهانت قرار می گیرد".

هفته گذشته، ماموران امنیتی با احضار دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و یکی از پسران مهدی کروبی، آنها را از اطلاع رسانی راجع به والدینشان منع کرده بودند. بسیاری از سیاستمداران نزدیک به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را "فتنه گر" و رهبران این معترضان را "سران فتنه" می نامند.

عبدالله نوری در بخش دیگری از اظهارات جدید خود گفته است: "آقایان کروبی و موسوی و بسیاری از زندانیان سیاسی، هم‌صدا با جریان اصلاحات و جنبش سبز نسبت به سیستم اداره کشور در حوزه های گوناگون نظیر اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و نحوه تعامل با منتقدان حاکمیت، انتقاد دارند ولی در همه حال مدافع جمهوری اسلامی هستند."

وی افزوده است که این منتقدان "مدافع سرسخت حقوق ملت ایران در داخل و در صحنه بین الملل هستند، با تجزیه ایران مخالف هستند، با تحریم‌ها مخالفند، با حمله نظامی به ایران مخالفند، همان‌گونه که با عوامل و تصمیمات به وجود آوردنده این تهدیدات نیز مخالفند."

این سیاستمدار اصلاح طلب نتیجه گرفته است که "می توان در مسیر مشترکات گام برداشت و اختلافات را کاهش داد، چرا که اگر این اتفاق نیافتد، نهایتا هم نظام، هم کشور و هم مردم آسیب جدی خواهند دید."

"
می توان در مسیر مشترکات گام برداشت و اختلافات را کاهش داد، چرا که اگر این اتفاق نیافتد، نهایتا هم نظام، هم کشور و هم مردم آسیب جدی خواهند دید"

عبدالله نوری

آقای نوری با اشاره به اعلام آمادگی برخی مقام های حکومت ایران برای مذاکره با جامعه بین المللی بر سر موضوعات مورد اختلاف اظهار داشته: "وقتی با سران و سردمداران شرق و غرب می توان مذاکره و تعامل نمود، آیا نمی‌توان همین شیوه ی مذاکره و تعامل را، آن هم در شرایطی که کشور زیر بار انواع و اقسام فشارهاست با نیروهای منتقد و دلسوز نیز در پیش گرفت؟"

عبدالله نوری چندی پیش با انتقاد از افرادی که معتقدند اصلاح طلبان تا آماده نشدن شرایط سیاسی لازم برای حضور در صحنه سیاست باید از شرکت در انتخابات خودداری کنند، نتیجه این کار را "تعطیل اصلاحات" در ایران دانسته بود.

این سیاستمدار اصلاح طلب در اظهار نظری جداگانه، درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفته که شرکت اصلاح طلبان یا عدم حضورشان موکول به گفت و گو و تبادل نظرهای درونی جبهه اصلاحات است.

وی همچنین با انتقاد به هزینه های سنگین سیاست خارجی فعلی حکومت ایران برای مردم، خواستار برگزاری رفراندم برای تعیین سرنوشت هسته ای شده است.

هیچ نظری موجود نیست: