۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

نظرات سید محمد طباطبایی پیرامون اختلافات سران نظام

هر کس حمایت اغراق‌آمیزی از احمدی نژاد کرده، باید از مردم عذرخواهی کند

سید مهدی طباطبایی، استاد اخلاق و نماینده مجلس هفتم، معتقد است باید به جای سران فتنه، باید نگران فتنه سران باشیم! او موسوی و کروبی را سران فتنه نمی داند و خس و خاشاک خوانده شدن و تحقیر مردم از سوی احمدی نژاد را آغاز فتنه می داند. طباطبایی از حامیان تلویحی و تصریحی احمدی نژاد انتقاد می کند و می گوید آنها باید عذرخواهی کنند. او معتقد است احمدی نژاد از اول هم همین بوده ولی برخی او را نشناخته اند. وی هشدار می دهد که اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. و از همه صریح تر، این نماینده سابق به شدت از برخوردهای امنیتی با رسانه ها و بازداشت خبرنگاران انتقاد می کند و می گوید این بازداشت ها بر اساس بیماری اخلاقی مسئولان است که حوصله ندارند ببینند روزنامه نگاران مشکلات مردم را می نویسند.

مشروح گفت و گوی این روحانی اخلاقی با روزنامه قانون را در ادامه بخوانید:

در روزگار وفور بی اخلاقی های سیاسیون،همکلام و همنشین استاد اخلاق شدن شیرین است. به‌خصوص استاد اخلاقی که با حوصله پای درد دل می نشیند و خارج از پند و اندرزهای مرسوم، همدلی می کند. حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی اینچنین است. صریح است و ساده ، کلام را نمی پیچاند اما برخی پرسش ها را بی پاسخ می گذارد و می خواهد برخی پاسخ ها را به امانت نگه‌داریم. گفت و گو را یک روز پس از جاروجنجالهای روز استیضاح وزیر کار در مجلس انجام دادیم اما از هر دری با او صحبت کردیم ، از احمدی ن‍ژاد تا بازرگان ، از خبرنگاران دربند تا سیاسیون درحصر. او که از معدود اصولگرایانی بود که از ابتدای روی کار آمدن احمدی نژاد از او انتقاد کرد، بسیاری از انتقادات امروز علیه احمدی نژاد را سیاسی خواند و گفت :” میان انتقاد و مخالفت،تفاوت است. بنده از زمانی که آقای احمدی ن‍ژاد در دوره اول هنوز تنفیذ نشده بود به ایشان نقد داشتم. آن زمان من نماینده مجلس بودم و در مجلس هم نقدم را اعلام کردم ودر آن زمان روزنامه‌ها هم انتقادات مرا نوشتند. علت انتقادم هم این بود که ایشان خارج از آنچه وظیفه اش بود در مجلس صحبت کرد و من هم به رئیس وقت مجلس که آقای حداد بودند اخطار دادم که جلوی او را بگیرند.در آن زمان انتقادم را به صورت کتبی دادم که مبادا فریادها بلند شود و مخالفت ها بیشتر شودو حقیقت گم شود. اما آنچه امروز می‌بینید مخالفت است. در مخالفت شخص گرایی و مشکلات شخصی ملاک است. نقد اما شخصی نیست و برای بهبود اجتماع و پیشگیری است.صحبت هایی که اکنون علیه احمدی نژاد گفته می شود غالبا مخالفت است .”

استاد برجسته اخلاق کشور در ادامه با تشریح سه جلسه ای که در دور اول روی کار آمدن آقای احمدی نژاد با وی داشته است گفت:”در جلسه اولی که با روحانیون مجلس گذاشتند من صحبت کردم، جلسه دوم با حزب ا… مجلس بود که آن موقع من رئیس حزب ا… بودم و صحبت کردم. سومین جلسه نیزبا کمیسیون‌های مجلس بود که من در آنجا هم صحبت کردم. در همه آن دیدارها من از آقای احمدی نژاد انتقاد کردم. نخستین نقدم به ایشان این بود که شما ادبیات یک رئیس جمهور را ندارید ورئیس جمهور نباید هر کلامی را به زبان بیاورد. به او گفتم حق ندارید مسائل خانوادگی رامطرح کنید. ایشان در همان ابتدا گفت” من بنا دارم اصلاح کنم”،من گفتم این من گفتن اشتباه است ،مجلس باید مصوب کند و شما باید مجری مصوبات باشید و نقدی که به مصوبات دارید را باید به شورای نگهبان بگویید. یک جای دیگری هم ایشان گفت “من آمده ام که بگویم تاکنون روحانی بر سر کار بوده ،اکنون دانشگاهی می خواهد کشور را اداره کند.”به این حرف ایشان هم من انتقاد کردم و گفتم که شما اگر نقدی دارید باید به عملکرد باشد و نمی توانید طیفی را اینچنین محل انتقاد قرار دهید.

” سید مهدی طباطبایی در پاسخ به این پرسش که منیت آقای احمدی نژاد از کجا می آید،گفت:”یکی از شروط کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری این است که فرد رجال سیاسی باشد. من در دوره اول کاندیداتوری آقای احمدی نژاد به شورای نگهبان گفتم که ایشان جزو رجال سیاسی نیست.رجال سیاسی تعریف دارد اما ایشان هیچ سابقه ای در سیاست نداشت از شهرداری به ریاست جمهوری رسیدن ناگوار است. نکته دیگر اینکه ظرفیت ایشان ظرفیت رئیس جمهوری نیست.حالا بالاخره رای آوردند اقلا باید با شورایی از دوستان و نزدیکانش، برنامه هایش را تنظیم کند. جناب آقای خوش چهره بسیار انسان خوشفکری بود و برنامه های احمدی نژاد رادر تلویزیون مطرح می کرد اما آقای احمدی نژاد بعد از انتخاب شدن آقای خوش چهره را کنار گذاشت .من در آن زمان نگران شدم.ما دو دسته انسان داریم،یک دسته مدارج کمال را با خود می برند، دسته دیگر مدارج کمال را نردبان می بینند و از نردبان که بالا آمدند نردبان را می اندازند.احمدی ن‍ژاد جزو دسته دوم بود.” نماینده پیشین مجلس با اشاره به اتفاقات روز استیضاح وزیر کار و افشای فایل صوتی منتسب به برادران لاریجانی گفت:”وقتی فردی مورد توجه قرار می گیرد باید افراد عاقل متوجه و مواظبش باشند تا خدای نکرده بر اثر چاخان و مدح بیجا آن فرد تبدیل به خطر نشود. من این نکته را در سال ۸۴ یا ۸۵ متذکر شدم وبه برخی افراد محرمانه گفتم که ایشان در حد این ستایش های بی جا نیست و از ایشان اینچنین تمجید نکنید. چرا؟چون تمجید زیاد برای ظرفیت کم، غرورآور است.اطرافیان از ایشان تمجید کردند و خودش هم که بحث هاله نور و این مسائل را وسط کشید که یعنی خودش هم خودش را مافوق آنچه بود دید.

او ادامه داد:” از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند من فکرم به ایشان نزدیک تر است، احمدی نژاد دچار اشتباه شد. اما احمدی نژاد متوجه نشد که این تایید بی تغییر نیست. اگر آقا فرمودند که افکارم به ایشان نزدیک تر است مال آن زمان بود نه همیشه. ایشان دوره تمجید گذشته را یدک می کشد. بزرگان ما همیشه برای اینکه جامعه آرام باشد خون جگر می خورند. رهبر معظم فرمودند بزرگان مملکت، اختلافات را به سطح جامعه نکشانند.هر جوری تحریک احساسات جامعه خیانت به کشور است. در شأن رهبری نیست که واضح تر از این بگویند. هرچه اختلافات را بیشتر تحریک کنند مشکلات بیشتر می شود. البته اگر اختلاف به دست افراد پخته حل نشود خود به خود بیرون کشیده می‌شود و اکنون چنین وضعیتی پیش آمده است.حالا باید این مسائل را حل کنند که اوضاع بدتر نشود.”وی در پاسخ به این سوال که چرا رهبری کاری برای بازداری احمدی نژاد از این حرکات انجام نمی‌دهد،گفت:”رهبر چون پدر همه است باید پدرانه واکنش نشان دهد و حتی تشر ایشان هم ممکن است به نظام کشور لطمه وارد کند. رهبر برای حفظ نظام سکوت کرده است.”

از حجت الاسلام طباطبایی پرسیدم ، اگر روزی که وزیر اقتصاد برای استیضاح به مجلس رفت،آقای لاریجانی نمی گفت که به او فرصت بدهید و اگر زدو بندی صورت نمی گرفت،شاید اکنون وضعیت اقتصاد بهتر بود و این بی اخلاقی ها نیز علنی نمی شد. پس می توانیم بگوییم که بخشی از مشکلات روز استیضاح وزیر کار به دلیل عملکرد ضعیف مجلس بوده است؟او در پاسخ گفت:”ما باید ببینیم شرایط آن روز چگونه بود. شرایط آن روز آن مسئله را ایجاب می کرد. شرایط حالا را هم باید بسنجیم . از این شرایط بدترش هم خواهیم دید. هرچه مسئول ارشد از عهده کارش برنیاید و خطاپذیر نباشداوضاع خطرناک تر می شود. در اروپا و آمریکا سیاستمداران سطح اولشان هرجایی خطایی مرتکب شده اند شفاف و صریح عذرخواهی کرده اند. وقتی یک رئیس خطاپذیر نباشد همه جرم ها را به گردن دیگران می اندازد. در مورد آقای احمدی نژاد هم چون خرابی های زیادی در کشور به وجود آمده درصدد است که تقصیرها را گردن دیگران بیندازد تا خود را مبرا نشان دهد.”سید مهدی طباطبایی در ادامه از مسئولان خواست که خطاپذیر باشند و به موقع عذرخواهی کنند و ادامه داد:”هر کس حمایت اغراق‌آمیزی از احمدی نژاد کرده چه تلویحی و چه تصریحی باید از مردم عذرخواهی کند. یا لااقل بگویند تغییر ایشان برایشان قابل قبول نیست،هرچند من معتقدم احمدی نژاد تغییر نکرده و از اول هم همین بوداما برخی او را نشناختند.”

سید مهدی طباطبایی در ادامه تحقیرمردم را خطرناک خواند و افزود:” من پس از حوادث سال ۸۸ گفتم اگراحمدی نژاد ادبیاتش را با شرایط تطبیق می داد این فتنه ها بر پا نمی شد. اگرمردم را خس و خاشاک نمی خواند این فتنه به پا نمی شد. یکی از چیزهایی که در هر اختلافی خطرناک است ،تحقیر است. الان کلماتی مطرح می شود که خیلی ها را تحقیر می‌کند و این ادبیات فقط مختص به احمدی نژاد هم نیست. برخی ادبیات یک رئیس جمهور را ندارند ،برخی ادبیات یک رئیس مجلس را ندارند یا ادبیات یک روحانی را.اگر هر مسئولی ادبیات خودش را نداشته باشد مشکلاتی به وجود می آید.”

وی تحقیرهمزمان با تعریف را آفت دیگری عنوان کرد و گفت:” مکرر می گویند حزب ا… مظلوم است. حزب ا… در کشور ما قدرت دارد . یا هر مشکلی را بر گردن آمریکا می اندازند در حالی که این کار تحقیر ملت است. کلمات این چنینی که در باطن تحقیر است اما در ظاهر تعریف بسیار زیاد شده است و بسیار من را رنج می دهد.کلام تحقیر آمیزروحیه ها رامتشنج و جامعه را آبستن دگرگونی می کند.”آقای طباطبایی در واکنش به اظهارات اخیر آقای عسگراولادی و بازخوانی جریان اعتراضات بعد از انتخابات گفت:«من آقای عسگراولادی را از هر نظر تایید می کنم و حرف ایشان درست است. من همان ابتدا در تلویزیون گفتم که موسوی و کروبی سران فتنه نیستند. حوادث سال ۸۸ گذشت و هرچه تحلیل بود ارائه شد اما من در آن روز گفتم ما باید مراقب فتنه سران باشیم نه سران فتنه.»

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت:”وقتی گرانی زیاد می شود و مشکلات اقتصادی فراگیر می شود ،مردم کارهای غیرمعقولی انجام می دهند و خردگرا نیستند. یکی از علل بیماری اخلاقی مشکلات اقتصادی است وکسانی که در ضعف اقتصادی هستند به هذیان گفتن می افتند. لذا همیشه باید سیاستمدار بالا را جوری حفظ کنیم که به هذیان نیفتد چون یک کلام نا‌بجا گفتن هزاران حادثه پشتش دارد.”

سید مهدی طباطبایی در ادامه بازداشت های اخیر خبرنگاران را این‌گونه به مشکلات موجود در اجتماع ربط داد:” عزیزان خبرنگار ما را که گرفتند بر اساس همان بیماری اخلاقی مسئولان است. مسئولان اکنون کم حوصله هستند وفکر می‌کنند که اگر خبرها را خبرنگاران پخش کنند بد می‌شود در صورتی که با گرفتن آنها بیشتر پخش می‌شود چون مردم جست‌وجو می کنند که چرا گرفتند. چون چراها به میان می آید، تفسیرها زیاد می‌شود و در تفاسیر شایعات زیاد می‌شود. “وی در پاسخ به این پرسش که ،”همکاران ما را به اتهام اختلاف انداختن میان مسئولان و ترویج نا امیدی دستگیر کرده اند، آیا این امر پاک کردن صورت مسئله نیست وقتی مسئولان این‌گونه علنی برای هم شاخ و شانه می کشند؟” گفت:”در راستای تغییرات خوبی که در قوه قضاییه در حال رخ دادن است قوه قضاییه این را نیز باید در نظر بگیرد که همه کس را نباید مامور رسیدگی به پرونده‌های خبرنگاران و نویسندگان و هنرمندان کند. باید بدانند نویسنده یعنی چه و چه وظایفی دارد؟روزنامه نگار باید همین مشکلات روز را بنویسد. اگر مشکلات عهد گذشته را بنویسد که به درد نمی خورد.کار خبرنگار این است که خبرهای پرهیجان ،جذاب و واقعی که دور از دید مردم است را به مردم منتقل کند در مقابل مسئولان باید جوری عمل ونظارت کنند که مطبوعات با مطالبشان به مردم آگاهی دهند و نه در جهت تحریک استفاده کنند و البته این مشکلی نیست که با بازداشت و برخوردهای قهری درست شود بلکه باید هیات منصفه این مسائل را رسیدگی کند و کار دادگاه نیست.” به عنوان آخرین پرسش از او پرسیدم؛” فقط دولت احمدی نژاد نبوده که با رهبری مشکل دارد وپیش از این دولت بازرگان هم با امام مشکل داشت.” وی پاسخ داد:” آن روز مخالفت اندک آقای بازرگان نمود زیادی داشت. بازرگان بسیار بااخلاق و دیندار بود ولی در رابطه با یک سری امور مانند نگاه به خارج از کشور، بینش کمتری داشت و به همین دلیل امام او را از کار کنار گذاشت اما اگر شرایط را بسنجیم در کل می‌توان گفت که بازرگان در بسیاری از موارد از احمدی نژاد با اخلاق تر و دیندار تر بود. “

هیچ نظری موجود نیست: