۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

پیرامون انتخابات سازمان نظام پزشکی ایران

انتخابات این دوره سازمان نظام پزشکی در حالی در آستانه برگزاری است، که در مرحله ثبت نام، بسیاری از پزشکانی که خارج از حرفه خود در عالم سیاست، اصلاح طلب و سبز محسوب می شوند، جهت کاستن از حساسیت های سیاسی دخیل در انتخابات این نهاد صنفی، از ثبت نام خودداری کردند.

اسامی معتبری در بین جامعه پزشکی همچون دکتر محمدرضا خاتمی، دکتر علی شکوری راد، دکتر علی تاجرنیا و … از این جمله اند. در اعتبار این پزشکان به عنوان نمونه همین بس که دکتر تاجرنیا در آخرین انتخابات انجمن دندانپزشکی کشور با کسب بالاترین رای، ظرفیت و مقبولیت خود را نزد جامعه دندانپزشکی به اثبات رسانده بود و سایر افرادی از این دست که با وجود فعالیت های تشکیلاتی سطح بالا و تجربه مناسب در انجام ماموریت های مدیریتی، توانایی خود را به اثبات رسانده بودند، با هدف عدم ورود تنش های سیاسی به این انتخابات، از حق خود و حتی بخشی از جامعه پزشکی که آنها را قبول داشتند، گذشتند و پا به عرصه انتخابات نگذاشتند.

اما این سیاست پرهیزی که توسط طیف معتقد به فعالیت مدنی مردم نهاد صورت گرفت، با رفتار سیاسی مرتبطان با جریان حاکم و مدیران فعلی سازمان نظام پزشکی مواجه شد. بارزترین مقابله سیاسی با این حرکت صنفی، رد صلاحیت تعداد زیادی از افراد موجه جامعه پزشکی کشور به دلیل تعلقات سیاسی آنها و نامه متعهدانه ای بود که به بشار اسد جهت یادآوری قسم نامه پزشکی او نوشته بودند تا دست از کشتار مردم خود بردارد. پزشکانی چون دکتر مصطفی معین (فوق تخصص آسم وآلرژی کودکان) وزیر اسبق علوم و رئیس فعلی مرکز تحقیقات آسم وآلرژی و کاندیدای اصلاح‌طلبان پیشرو در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۴، دکتر محمدرضا ظفرقندی (جراح عروق) رئیس سابق سازمان نظام پزشکی و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو فعلی هیات مدیره انجمن علمی جراحان عروق ایران، دکتر عباس کبریایی زاده (داروساز) عضو فعلی هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، دکتر سیدتقی نوربخش (فوق تخصص جراحی زانو) رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران و عضو فعلی شورایعالی نظام پزشکی که پیش‌تر قائم مقام رئیس سازمان و عضو جبهه مشارکت نیز بود، محمدرضا نوروزی، قائم مقام این سازمان و رئیس صندوق رفاه سازمان نظام پزشکی، دکتر خلیل علیزاده (ارتوپد) رئیس بیمارستان آتیه و عضو فعلی هیات مدیره نظام پزشکی تهران، نام های بسیار معتبر و متشخصی هستند که در بین پزشکان و جامعه، قدر و منزلت بالایی دارند. در حالی که این افراد به بهانه عدم التزام به قانون اساسی رد صلاحیت شده اند، برخی از مدیران فعلی سازمان نظام پزشکی از جمله رئیس فعلی آن، دکتر شهاب الدین صدر به دلیل پرونده های مالی رد صلاحیت شدند. اتفاقی که مشابه آن در سال گذشته و انتخابات مجلس تکرار شده بود. نهایتا ستیز جبهه متهمان به تخلف های اقتصادی با متهمان به گرایشات سیاسی ناپسند از نظر جریان حاکم، کار را به رد صلاحیت نفرات اصلی جریان منتقد کشاند.

اما در حالی که تمام ابزارهای غیر مشروع برای حذف رقیب منتقد از صحنه تدارک دیده شده بود، مهندسی آراء نیز با سوء استفاده از اختیارات مدیران فعلی سازمان نظام پزشکی فعال شد. اخبار رسیده حاکی است در روزهای پایانی سال بسیاری از پزشکان که برای تسویه حساب حق عضویت، دریافت آرم طرح ترافیک، گرفتن وام، یا اخذ پروانه اعضای جوان جامعه پزشکان، به سازمان نظام پزشکی مراجعه می کنند. در آنجا “مهندسی رای و انتخابات” می شوند. به این ترتیب که پزشکان در بدو ورود به وسیله برخی از افراد به سمت مسوولان نظام پزشکی راهنمایی می شوند و از آنها خواسته می شود با توجه به تسریع در رفع مشکلات و انجام کارهایشان، در انتخابات آینده به مدیران فعلی نظام پزشکی رای دهند. این کار شباهت بسیاری به توزیع سیب زمینی و سهام عدالت و بخشیدن از کیسه بیت المال در انتخابات سال ۸۸ دارد که کاندیدای همین طیف از مدیران فعلی سازمان، به آن دست زد.

به هرحال در حالی که “ائتلاف سپید” متشکل از پزشکان منتقد وضع موجود و معتقد به تقویت کنش مدنی و مستقل پزشکان، از ارائه لیست بازمانده است، مرتبت سازمان نظام پزشکی نیز با مخدوش شدن انتخابات آزاد و صنفی و مدنی و انتخاباتی که استحقاق جامعه پزشکی کشور است، به چایگاه واقعی خود باز نخواهد گشت. اما جامعه پزشکی کشور به عنوان یکی از اقشار مرجع تلاش خود را تا حد امکان برای حفظ حداقل ها ادامه می دهد، هرچند امکان پی گیری آنها در قالب نهادی همچون سازمان نظام پزشکی با توجه به عملکرد مدیران فعلی سازمان که برخلاف برنامه چهارم توسعه نه تنها به تقویت این نهاد کمک نکردند که آن را تضعیف نیز نمودند، کمتر از همیشه باشد.

هیچ نظری موجود نیست: