۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

اختصاص جایزه بزرگ ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی

در پی فعالیت های حقوق بشری این دو ایرانی عزیز که یکی از آن ها با وضعیت وخیم در زندان اوین بسر میبرد و دیگری به قید وثیقه ازاد است به این دو ایرانی اعطاء خواهد شد که برای ما بسی جای افتخار و خرسندی دارد.
جایزه ساخاروف که به یاد ساخاروف روشنفکر وفعال سیاسی و حقوق بشری ومخالف دولت وقت روسیه نام گذاری شده ست یکی از معتبر ترین جایزه هایی است که مجامع بین المللی حقوق بشر ان را در تقدیر از حامیان و مدافعان مبارزه های ازادی طلبانه و احقاق حقوق بشر عرضه کرده است.حال بعد از حدود 10 سال از آخرین اعطای این جایزه به سازمان ملل و اقای کوفی عنان حا این افتخار نسیب تمام ایرانیان ازاد اندیش و آزاد منش شده است که به نمایندگی آنها دو عزیز گرانقدر جعفر پناهی و نسرین ستوده این جایزه را دریافت خواهند کرد.
چندی پیش بنده در همین وب لاگ انتقادی داشتم به اهالی مدافع حقوق بشر که نباید بگذاریم گذشته از یاد برود و فعالانی همچون خانم نسرین ستوده و دیگر عزیزان فعال در کنج زندان ها کمرنگ شوند.که با شنیدن این خبر خونی دوباره در رگ های من و تمامی کسانی که دغدغه دفاع از حقوق بشر و کرامت والای انسانی را دارند جاری شد.بسیار خرسندم که جامعه جهانی و فعالان بزرگی چون خانم شیرین عبادی و اقای لاهیجی و.. همچنان از دور دست ها دغدغه شان بررسی و کمک به وضعیت حقوق بشر در ایران است.
در پی این خبر هیأتی ارابط ز پارلمان اروپا قصد سفر به ایران را داشتند تا هم دعوتنامه اعطای این جایزه را به خانم ستوده و آقای جعرپناهی ابلاغ کنند وهم رایزنی هایی پیرامون حقوق بشر در ایران داشته باشند.که این در خواست از سوی حکومت ایران رد وسفر این هیأت لغو گردید .در زیر شرح این خبرآورده شده است.
تارا کرانبرگ رئیس هیات پارلمانی اروپا در گفتگو با بی بی سی فارسی تائید کرده که سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران که درخواست ملاقات با نسرین ستوده و جعفر پناهی را داشت، لغو شده است.
این هیات پنج نفره قرار بود برای یک دیدار پنج روزه فردا یکشنبه هفتم آبان (۲۸ اکتبر) وارد تهران شود و با مقامات سیاسی و پارلمانی ایران دیدار و گفتگو کند.
هیات اروپایی در آستانه این سفر، درخواست دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی را مطرح کرد.
خانم کرانبرگ گفت: روز گذشته، پارلمان اروپا درخواست دیدار با نسرین ستوده فعال حقوق بشر زندانی و جعفر پناهی فیلمساز را ارائه داد و ما این درخواست را با مقامات ایران مطرح کردیم اما آنها نپذیرفتند.
خانم کرانبرگ گفت: به همین دلیل ما سفر به ایران را لغو کردیم.
همزمان حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: "هیات پارلمانی اروپا برای سفر به ایران پیش‌شرط تعیین کرد که ایران هیچگونه پیش شرطی را نمی‌پذیرد."
اخیرا پارلمان اروپا جایزه سال ۲۰۱۲ ساخاروف را که یک جایزه حقوق بشری است، به نسرین ستوده فعال حقوق بشر زندانی و جعفر پناهی فیلمساز ایران اختصاص داد.
نسرین ستوده، فعال حقوق بشر از دو سال پیش در ایران زندانی است. خانم ستوده به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به شش سال زندان محکوم شده است.
جعفر پناهی، کارگردان ایرانی نیز در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است. آقای پناهی در اسفندماه سال ۸۸ در پی نا‌آرامی های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در ایران دستگیر شد و بعد در خردادماه سال ۸۹ به قید وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.
بر اساس حکم دادگاه جعفر پناهی به اتهام "اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" به ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت کاری، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران جز برای سفر حج یا درمان ضروری و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.
خبرگزاری فارس به نقل از "ان هیلدن" سخنگوی هیات پارلمانی عازم سفر به ایران نوشته است " این هیات به دنبال مذاکره با ایران به عنوان بخشی از رویکرد دو قسمتی اتحادیه اروپا است که تأکید همزمان بر تحریم‌ها و مذاکره را در دستور کار دارد؛ ضمن اینکه هیئت مذکور با ابراز مستقیم نگرانی‌ها به قانونگذاران و نمایندگان جامعه مدنی، تعهد اتحادیه اروپا بر مسائل حقوق بشر را مورد تأکید قرار خواهد داد."
نشست هیات های پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۶ در بروکسل شروع شد و پس از آن، دو سال متوالی در تهران و بروکسل ادامه یافت ولی بعد با وجود تلاش های زیاد متوقف شد.



هیچ نظری موجود نیست: