۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

عید قربان یا عید خون؟!!

امروز در کشور های اسلامی چه سنی و چه شیعه عید قربان است که طبق تعالیم دینی حجاج که از مناسک حج فارغ میشوند برای "رضا"ی خدا گوسفندی را ذبح میکنند و به نیازمندان و فقرا میدهند.این اموزه دینی را که شاید تمامی مسلمانان شنیده باشند از زمان حضرت اسماعیل نقل شده است.
امروز که در خیابان قدم میزدم به هر سو که مینگریدم جوی هایی از خون میدیدم که یاد اور خشونت و قتل بود..امروز از درب هر خانه ای که میگذشتم اقوام و آشنایان به دور هم جمع بودند و مشغول "تکه""تکه"کردن گوسفندی بودند که ساعتی قبل ذبح کرده بودند!
چرا؟
چرا باید مسلمانان که همیشه دایه دار صلح بودند و ادعای پیام آوری آشتی و دوستی را یدک میکشند در یک روز این گونه دست به کشتار حیوانی حلال گوشت بزنند؟درست است خداوند تقریبا در تمامی ادیان حیوان اهلی گاو و گوسفند را برای استفاده انسان معین فرموده است ولی چرا اینگونه؟
آیا فلسفه آن این بوده است که عده ای به بهانه قربانی کردن در کنار هم جمع شوند و بگو بخند و کباب و ...این فلسفه این روز است؟
آیا پیان این روز دیدن جوی های پر از خون و استشمام بوی خون در سطح شهر است؟
انسان باید به اندازه نیاز روزمره اش گاو و گوسفند ذبح کند و استفاده کند که در عصر مدرن با توصیه پزشکان استفاده از آن نیز منع شده است... یا به مقدار کم توصیه شده.در عربستان صعودی هزاران هزار حاجی قربانی میدهند و این لاشه های گوسفندان به کجا میرود؟چه شخصی استفاده میکند؟
اگر کمی در دنیای مدرن امروزی قدمی بزنیم در میابیم جوامع پیشرفته هر روز به فکر تعالی فرهنگ و مقام بشریت اند وبا اختراعات و ابداعات روز افزون به دنبال راه هایی برای راحتی و سعادت بشریت اند.ولی در اسلام هنوز فکر کهنه قربانی دادن برای دفع بلا همچنان رواج دارد و به یک وظیفه و یا سنت بدل شده است.
چرا هم اکنون در جوامع اسلامی کمتر شاهد شکوفایی و رشد تکنولوژی هستیم؟
به نظر من چون مردم هنوز درگیر مسائل کهنه ای از اموزه های دینی امد که برای 1400سال پیش مناسب بودند و نه حال!
این آموزه های دینی هیچ گاه با مصادیق روز هماهنگ نشده اند و همچنان طرز فکر قدیمی را القاء میکنند...
همه مسلمانان و دیگر ادیان بر این باورند که دین و مذهب مجموعه برنامه و راه کار هایی هستند که به سعادت دنیوی و اخروی انسان کمک میکنند!پس چگونه است که قرن ها این تعالیم دست نخورده اند و حتی دخل و تصرف در آن نیز به گونه ای جرم است؟!!
چگونه است که یک برنامه مدیریتی و یا کامپیوتری را هر روز یا هر هفته به روز رسانی میکنند تا جدید ترین اطلاعات و خدمات به کاربران ارایه شود تا کیفیت بهره مندی ازان برنامه برای کاربرانش بهتر شود؟! بعد یک برنامه زندگی به این مهمی قرن ها دست نخورده باشد؟
و انسان ها هنوز برای دفع بلاها قربانی بدهند ؟
آن هم در این وسعت و باین شکل؟گویی جنگی خونین میان انسان ها و دام ها شکل گرفته است.
به هر صورت در استنباط فکری من این عید نیست بلکه روز خون است که باید از تمام ئنیا حذف شود نه تنها از میان مسلمانان بلکه از میان تمامی ادیانی که رسمی همانند این دارند...


هیچ نظری موجود نیست: