۱۳۹۱ مهر ۲۱, جمعه

گزارش جدید احمد شهید از بحران نقض حقوق بشر در ایران

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سومین و تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده که بررسی‌هایش نشانگر نقض گسترده حقوق بشر در ایران است.
آقای شهید از ایران خواسته است در بخشی از قوانین این کشور که به گفته او با حقوق تضمین‌شده در پنج عهدنامه بین‌المللی مورد پذیرش ایران مغایر هستند، بازبینی کند.
او اضافه کرده است: ایران باید با توجه به اهمیت فرهنگ مدارا و تحمل، مانع تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های دینی و قومی در تمام وجوه زندگی شود و از آزادی تشکل و بیان حمایت کند.
احمد شهید از ایران خواسته است تا درباره ادعاهای مربوط به شکنجه روانی و جسمانی و محرومیت از موازین قانونی زندانیان در این کشور تحقیق کند.
در این گزارش اضافه شده که در چارچوب اظهارات و مصاحبه‌هایی که برای تهیه آن انجام شده‌اند، "تصویری عمیقا نگران‌کننده از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران" به دست می‌آید.
در این گزارش آمده است که دولت ایران تاکنون با گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره مسائلی که در دو گزارش پیشین او مطرح شده بودند، همکاری نکرده است.
آقای شهید همچنین دوباره خواهان بررسی گسترده، بی‌طرفانه و مستقل حوادث بعد از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شده است.
او از ایران خواسته است تا تمام زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی را آزاد کند.
قرار است آقای شهید این گزارش را در نشست کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز ۲۴ اکتبر ارائه کند.
این گزارش ۲۳ صفحه‌ای روز پنجشنبه، ۱۱ اکتبر، در نیویورک منتشر شد و گفته شده است تا زمان ارائه آن در نشست سازمان ملل متحد، دولت ایران فرصت خواهد داشت به ادعاهای مطرح در گزارش پاسخ دهد.
گزارش شده که در زمان انتشار دو گزارش پیشین آقای شهید، مقامات ایران سمت، اختیارات و شخصیت او را زیر سوال بردند، ولی این بار به سومین و آخرین گزارش او پاسخ داده‌اند
گفته شده است که طبق پروتکل سازمان ملل متحد، آقای شهید پیش از نهایی کردن گزارش خود، یک نسخه از آن را به نمایندگان ایران داده است تا پاسخ آنها را دریافت کند.
گزارش شده که در زمان انتشار دو گزارش پیشین آقای شهید، مقامات ایران سمت، اختیارات و شخصیت او را زیر سوال بردند، ولی این بار به سومین و آخرین گزارش او پاسخ داده‌اند، هرچند این بار نیز به مندرجات گزارش در باره موارد نقض حقوق بشر اشاره ای نکرده‌اند، بلکه سعی داشته‌اند منابعی را که در تهیه گزارش به کار رفته، زیر سوال ببرند.
در گزارش آقای شهید آمده است که مقامات ایران نتایج نهایی این گزارش را "بر مبنای ادعاهای بی‌اساس" خوانده و گفته‌اند که قانون اساسی ایران ضامن حقوق تمام ایرانیان فارغ از جنسیت، مذهب، قومیت و نژاد آنهاست.
طبق گزارش آقای شهید، آنها همچنین گفته‌اند که قوانین ایران مانع هرگونه خشونت علیه زندانیان و استفاده از زور برای دریافت اعتراف می‌شود.
آقای شهید در واکنش به ادعاهای مطرح از سوی ایران تصریح کرده است که چارچوب حقوقی و ساز و کارهای لازم برای رعایت حقوق بشر در ایران وجود دارد، ولی وجود چنین ساز و کارهایی، به معنای بی‌اعتبار بودن اظهارات ۲۲۱ نفری که او در فاصله نوامبر ۲۰۱۱ میلادی تا ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی با آنها گفت‌وگو کرده، نیست.
در یادداشتی که از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد برای ارائه گزارش آقای شهید نوشته شده، آمده است که این گزارش تمام موارد نقض حقوق بشر در ایران را شامل نمی‌شود، ولی "چشم‌اندازی از وضعیت عمومی حقوق بشر" در این کشور را ارائه می‌دهد.

نقض آزادی‌های مدنی

بخش عمده‌ای از سومین گزارش احمد شهید به بررسی حقوق مدنی و سیاسی در ایران اختصاص یافته است که مجموعه‌ای از موارد نقض آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، آزادی برگزاری تجمع، آزادی مذهبی و اجرای عدالت را شامل می‌شود.
در این گزارش آمده است که فعالیت مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته در ایران، به بازداشت و صدور حکم اعدام برای طراحان و مدیران وبگاه‌ها و دیگر منتقدان دولت در شبکه اینترنت منجر شده است و حتی چهار نفر از ۱۹ نفری که به اتهام ارتکاب چنین جرایمی در زندان هستند، پس از شکنجه روانی و جسمانی، حبس انفرادی، تهدید به شکنجه و تجاوز به افراد خانواده‌شان، به اعدام محکوم شده‌اند.
احمد شهید اضافه کرده است: به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) حدود ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ایران گریخته‌اند. همچنین ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از هر کشور دیگری روزنامه‌نگاران را زندانی کرده است و ۵۰ درصد آنها در حبس انفرادی به سر برده‌اند.
صدور حکم شلاق برای محمود شکرایی، کاریکاتوریست، اعلام جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای قتل شاهین نجفی، خواننده رپ ایرانی و صدور حکم شش سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف از دیگر موارد مورد اشاره گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد بوده است.
در گزارش آقای شهید آمده است: در زمان نگارش این گزارش در اوایل سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی ۱۰۵ پیرو آیین بهایی در بازداشت بودند. از خرداد ۱۳۸۹ تاکنون ۳۰۰ مسیحی بازداشت شده‌اند و ۴۱ نفر از آنها بدون اتهام از یک ماه تا یک سال در زندان به سر برده‌اند.
در این گزارش اضافه شده است: کلیساها (در ایران) باید درباره پذیرش اعضای جدید به دولتمردان گزارش دهند. نوکیشان مسیحی بازداشت شده و با تهدید به اتهام ارتداد برای ترک مسیحیت زیر فشار قرار گرفته‌اند.
احمد شهید نوشته است: دراویش سلسله گنابادی و عبادتگاه‌های آنها در شهرهای تهران، شیراز و کاور در شهریور ۱۳۹۰ به شدت مورد تهاجم قرار گرفته و حدود ۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.
در این گزارش همچنین آمده است: قانون مجازات اسلامی با مقررات حقوق بین‌الملل درباره برابری جنسیتی مغایر است.
محدودیت‌های مربوط به شهادت زنان در دادگاه، معادل دانستن ارزش جان زن با نیمی از ارزش جان مرد و نابرابری سن کیفری دختران و پسران از جمله این مغایرت‌ها عنوان شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در بررسی موارد نقض حقوق بشر در اجرای عدالت در ایران تصریح کرده است که "مواردی همچون بازرسی محل بدون حکم قانونی، استفاده از چشم‌بند در طی بازجویی، حبس طولانی انفرادی، آزار اعضای خانواده متهم، ضرب و شتم در طول بازجویی، نداشتن دسترسی به وکیل، تصمیم‌گیری قاضی پیش از محاکمه یا حرف‌شنوی او از دادستانی" در مورد زندانیان اعمال شده است.
در این گزارش اضافه شده است: براساس برآوردها حدود ۳۲ وکیل دادگستری از سال ۱۳۸۸ به بعد مورد پیگرد قرار گرفته‌اند و در زمان نگارش گزارش، دست‌کم ۹ وکیل دادگستری در بازداشت هستند.
احمد شهید تصریح کرده است: زندانیان سیاسی به ویژه در بازداشتگاه ارومیه و زندان رجایی‌شهر از دسترسی به امکانات درمانی محروم هستند و این وضع به مرگ دست‌کم دو نفر در زندان رجایی‌شهر منجر شده است.
-----------
گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در سازمان ملل مبنی بر اوضاع وخیم نقض حقوق بشر در ایران حاکی از آن است که با تمام پنهان کاری ها و پوشش های امنیتی برای عدم درج هرگونه گزارش بازجویی در زندان ها و بازداشت گاه های مخوف یگان های امنیتی ایران اخباری نه چندان واضح از بحران حقوق بشرمنتشر میشود.
والبته با اطمینان کامل بیان میکنم که گزارش فوق کامل نیست و بسیارند گمنامانی که برای گشایش راه آزادی و بستر سازی دموکراسی به هر طریق از رسانه های دیجیتال گرفته تا روزنامه نگاران و ... در بازداشت گاه های وزارت اطلاعات و سپاه شکنجه و مورد ازار قرار گرفته اند که به علت مستقل بودن فعالیتشان از گروه ها و احزاب سیاسی هیچ نشانی از فعالیت های آنان
وجود ندارد و یا در نحاکم سوری محاکمه شده اند  و هیچ اثری از محرومیت های انان در دست نیست.آینان سربازان گمنان ایران زمینند....





هیچ نظری موجود نیست: