۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

قطع وحشیانه انگشتان دست یک سارق در شیراز

دادگاه شیراز سارقی را به جرم سرقت به قطع ید در ملاء عام محکوم کرد.واین حکم در مقابل دادسرای شیراز در حضور مردم با دستگاه گیوتین برقی صورت گرفت.این نوع احکام که منشاء در مجازات های اسلامی دارد چهره ای بسیار کریه از ایران و ایرانیان به جهان شناسانده است.پیروی سیستم قضایی ایران از شرع اسلام برای محاکمه مجرمان ایران را در قعر جدول مدافعان حقوق بشر قرار داده است.اعدام و قطع اعضاء بدن به هر شکل و به هر دلیل از دیدگاه اخلاق مدرن و دین شناسی مدرن محکوم است.درست است که مردم ایران و من جمله خود من مسلمان هستیم و لی قواعد و اصول مجازات اسلامی به 1400 سال پیش به دوران جاهلیت اعراب باز میگردد و این گونه احکام برای جوامع آن زمان مورد قبول بود  نه در جامعه مدرنیته امروزی که تمام کشور های جهان پای در راه پیشرفت و شکافت علم  برای ریبدن به حقانیت قدرت خداوند هستند.
از لحاظ روانشناسی اجتماعی و آسیب شناسی ان نیز اشد مجازات آن هم در ملاء عام جز اشاعه خشونت چیزی در بر نخواهد داشت.پس تادیب کجاست؟
پس اموزش کجاست؟
اگر هر کسی به هر دلیلی یا نیاز یا فشار اجتماعی و خانواده و یا تربیت نادرست و یا حتی اختلال روانی دست به جرمی بزند که در اسلام حکم اعدام یا قطع اعضاء را در پی داشته باشد..... پس تادیب و آموزش روش درست زندگی چه میشود؟
همه را از دم تیغ گذراندن و صورت مساله را پاک کردن راه حل معضلات اجتماعی نیست.بله من قبول دارم در زمان شکا گیری اسلام شرایط اجتماعی برای تادیب و زندان و.... غیره وجود نداشت ولی کم کمک شرایط تغییر نمود جوامع بزرگ شدند و تفکر ها تغییر یافت ولیکن احکام شرع اسلامی و مجازات های مربوطه همچنان در همان عصر خفته است.چنانکه در عصر تکنولوژی و سرعت هنوز شاعد اعدام و قطع اعضاء بدن و محاصبه غرامت دیه به دینار و شتر هستیم!!!!!!!
مگر پول ما دینار و مال ما شتر است که براین دست موضوعات حکم صادر شود؟

هیچ نظری موجود نیست: