۱۳۹۳ شهریور ۱۲, چهارشنبه

آوارگان شنگال و سایر مناطق در عراق و کردستان را فراموش نکنیم


آغاز حملات دولت اسلامی "داعش" و تصرف شهرهای "موصل و تکریت" در عراق و سپس تهاجم به مناطقی از کردستان عراق و جنایات این جریان در منطقه، موج عظیمی از آوارگی مردم این مناطق را در پی داشته است. گزارشات و تصاویر رسانه های منطقه و جهان از مصائب و آلام این مردم رنجدیده، میلیونها انسان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و مردم کردستان که با مشقات و درد و رنج این مردم آواره آشنایی ملموس تری دارند، هر روزه با نگرانی و اشکهایی حلقه زده در چشم، اخبار مربوط به آواره گان "شنگال" و دیگر مناطق عراق و کردستان را تعقیب می کنند و به اشکال مختلف حمایت و همبستگی خود را ابراز داشته اند.
از همان روزهای آغاز تهاجم نیروهای دولت اسلامی و گسترش جنایات این جریان در منطقه و آوارگی هزاران نفر از مردم بی دفاع شنگال، مردم از گوشه و کنار کردستان برای یاری رسانی و حمایت از این مردم مصیبت دیده وارد عمل شدند. مردم کردستان در "ایران، عراق، ترکیه و سوریه" و چند میلیون پناهنده کرد در گوشه و کنار جهان، که در فراز و نشیب های مبارزه، در آوارگی ها و مصائب ناشی از عملکرد و سیاست های حکومت های سرکوبگر سرمایه داری در این کشورها شریک و سهیم بوده اند، با تکیه بر تجارب تاریخی و هوشیاری سیاسی به اشکال مختلف همبستگی و حمایت خودشان را با قربانیان این فاجعه انسانی ابراز داشتند.
مردم کردستان عراق با اتکا به نیرو و توان مبارزاتی شان، برای نجات جنگ زدگان و تامین احتیاجات مورد نیاز آوارگان کرد و غیر کرد که به اقلیم کردستان پناه آورده اند آستین همت را بالا زدند. همزمان تلاش های گسترده ای از جانب مردم مبارز، فعالین و به ویژه جوانان مبارز شهرهای "سنندج، مریوان، بوکان، ایلام، سردشت" و سایر شهرها و مناطق کردستان علیه کشتار مردم بی دفاع شنگال و به نشانه همبستگی با جنبش مقاومت مردم کرد در سوریه علیه تهاجم داعش به جریان افتاد. در ایران با وجود ممانعت شدید جمهوری اسلامی مقادیر زیادی پول و کمک های انساندوستانه برای آوارگان جنگی کردستان عراق جمع آوری و ارسال گردید. از سوی دیگر حرکت، راهپیمایی و گردهمایی های مردم مبارز در شهرهای مختلف کردستان ایران پاسخی بود به سیاست فریبکارانه و وحشت زدگی رژیم جمهوری اسلامی از موج همبستگی با مردم کردستان عراق، که فضای حاکم بر شهرهای کردستان ایران را فرا گرفته بود.
اما از آنجا که بحران عراق ادامه دارد و روند تضعیف و نابودی داعش به طول خواهد انجامید و با توجه به اینکه پیامد تهاجم و جنایت داعش و دولتهای حامی اش سالها بر زندگی مردم این منطقه سایه خواهند افکند، در شرایط کنونی تداوم کمک رسانی به این منطقه بسیار حیاتی است. با توجه به ابعاد فاجعه انسانی و آوارگی گسترده مردم عراق و سوریه و روی آوری آنان به اقلیم کردستان، نیاز به ارسال کمکهای مالی و تدارکاتی همچنان وجود دارد. بنابراین باید از تمام احزاب، سازمانها، نهادهای سیاسی چپ و رادیکال و انساندوست در سطح جهان خواست که با به راه انداختن کمپین های سیاسی و تبلیغی سازمانهای جهانی و دولتها را برای ارسال کمک های انسانی بیشتر به این منطقه تحت فشار قرار دهند.
دولت های اروپایی و آمریکا که خود در شکل گیری و عروج داعش در عراق و سوریه نقش داشته اند و از آن به عنوان ابزاری در جهت منافع سرمایه دارانه خود در منطقه استفاده کرده اند، اکنون که کم کم داعش نه تنها مطلوبیت خودش را برای آنان از دست داده بلکه به مخاطره ای برای تهدید امنیت آنان در داخل کشورهایشان تبدیل شده است در تلاشند تا با ارسال کمک تسلیحاتی به نیروهای درگیر با داعش، خود را از شر آن خلاص کنند. این دولت ها که ابعاد کمک های ارسالی شان برای آوارگان و فاجعه دیدگان هیچ تناسبی با وسعت آوارگان در این منطقه ندارد، اکنون یکی بعد از دیگری برای دولت محلی کردستان سلاح و تجهیزات جنگی ارسال می کنند. اینها با ارسال این سلاح ها نه تنها می خواهند جلو زیاده روی های داعش را بگیرند، بلکه ضمن تأمین امنیت سرمایه گذاری های تاکنونی، روی ثبات سیاسی در کردستانی که سودای استقلال را از سر بیرون کرده برای آینده حساب باز کرده اند.
اکنون ماهیت حکومت هایی مانند "عربستان سعودی، قطر و اردن" که از متحدین آمریکا در منطقه خاورمیانه هستند و برای جریانی چون داعش امکانات مالی و لجستیکی فراهم می آورند بر کسی پوشیده نیست. مبارزات مردم آگاه در منطقه و جهان، می تواند این حکومت ها را برای قطع کمک های مالی مستقیم و غیر مستقیم به جریان داعش تحت فشار قرار دهند.
مردم مبارز کردستان ایران می توانند از تجربه شکل گیری و عروج داعش در سوریه و عراق و نقش ابزاری آن در خدمت منافع قدرت های امپریالیستی و حکومت های ارتجاعی منطقه درس بگیرند. رژیم جمهوری اسلامی که از ظرفیت جریان های مرتجع سلفی این برادران تنی داعش در کردستان ایران به خوبی آگاه است می خواهد از آنان به عنوان ابزاری برای تضعیف جنبش انقلابی کردستان استفاده نماید. جمهوری اسلامی این جریانها را زیر بال و پر خود پرورده کرده و آشکارا از فعالیت های آنها چشم پوشی می کند. همه اینها در شرایطی است که با فعال تر شدن حکومت های عربستان و قطر در پشتیبانی از شاخه های تندرو و میانه رو جریان های سلفی، در کردستان ایران نیز دامنه فعالیت های این جریان ها بویژه در مناطق جنوبی کردستان افزایش یافته است. مردم مبارز کردستان با تکیه بر هوشیاری سیاسی و تجاربی که دارند نباید خطر گسترش فعالیت جریان های سلفی را دستکم بگیرند. لازم است با فعالیت سیاسی و روشنگرانه نقشه مند و با افشای نقشی که جریان های سلفی می توانند در خدمت به جمهوری اسلامی ایفا کنند، آنها را خنثی و بی اثر کرد.

هیچ نظری موجود نیست: