۱۳۹۳ شهریور ۱۰, دوشنبه

گزارش سازمان ملل متحد از ابعاد غیر قابل تصور اعمال غیر انسانی در عراق

سازمان ملل متحد گفته است که گزارش هایی در دست دارد که نشانگر "ابعاد غیر قابل تصوری از اعمال غیر انسانی" در عراق است.
فلاویا پانسیری، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که گروه دولت اسلامی (داعش) غیر نظامیان در عراق را هدف کشتار و حمله های سازمان یافته قرار داده است.
به گفته این سازمان، داعش مرتکب اعمالی از قبیل کشتار هدفمند، برده داری، آزار جنسی و تغییر اجباری مذهب شده است.
خانم پانسیری گفت که شواهدی نیز در دست است که نشان می‌دهد دولت عراق بازداشت شدگان را کشته و مناطقی غیرنظامی را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داده است.
نا آرامی‌ها در عراق طی ماه‌های اخیر و از زمانی که گروه دولت اسلامی و سایر گروه های سنی وابسته به آن کنترل بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق را به دست گرفته اند، به شدت افزایش یافته است.
هزاران نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند کشته و بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده اند.
روز دوشنبه اول سپتامبر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد موضوع آغاز یک ماموریت اضطراری به منظور تحقیق درباره وقوع جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در عراق را مورد بررسی قرار داد.
خانم پانسیری خطاب به اعضای این شورا گفت که "شواهد محکمی" وجود دارد که نشانگر نقض حقوق بشر و قوانین انساندوستانه در مناطق تحت کنترل گروه دولت اسلامی است.
او در ادامه گفت: "اقلیت‌های مذهبی و قومی از جمله مسیحیان، ایزدی‌ها و شیعیان به شیوه‌های وحشیانه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و به این ترتیب گروه دولت اسلامی با خشونت هرچه تمام تر به پاکسازی قومی و مذهبی مبادرت ورزیده است."
خانم پانسیری همچنین تایید کرد که تعداد زیادی یا مستقیما به دست پیکارجویان کشته شده‌اند و یا تحت محاصره قرار گرفته و به دلیل آنکه از دسترسی به غذا، آب آشامیدنی و دارو محروم شدند، جان خود را از دست داده‌اند.
گزارش‌ها از سوریه حاکی است که بیش از ۳۰۰ زن ایزدی که چند هفته پیش در شمال عراق توسط شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) ربوده شده بودند، به عنوان "غنیمت جنگی" به سوریه منتقل شده‌اند.
صدها هزار نفر شامل کودک، افراد سالمند و معلول تاکنون به مناطق دور دست و محروم در شمال عراق فرار کرده اند و در اثر خستگی مفرط و کمبود امکانات جان خود را از دست داده اند.
پیش از این گزارش‌هایی از قتل عام ایزدی‌ها در مناطق تحت کنترل داعش هم منتشر شده است.
هفته پیش نیز سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی نشان داد که داعش اقلیت ایزدی را کافر می داند و با زنان آنها به عنوان "غنیمت جنگ با کافران" برخورد می‌کند.
گفته می شود که داعش دست کم دو هزار و ۲۵۰ زن و کودک را به گروگان گرفته است.
مرکز حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید که شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد دست کم در ۲۷ مورد، این زنان هر کدام به ازای ۱۰۰۰ دلار به اعضای داعش فروخته شده‌اند.
این مرکز می ‌گوید که داعش، زنان ربوده شده را مجبور کرده است که اسلام بیاورند.

هیچ نظری موجود نیست: