دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در آستانه روز دانشجو در یک مناظره سیاسی، به انتقاد شدید از فضای موجود بر دانشگاه ها و کشور پرداختند و نسبت به بی عدالتی حکومت در اعمال فشار بر فعالان و منتقدان و بازداشت آنها انتقاد کردند.
نمایندگان این تشکل دانشجویی مستقل همچنین به حصر خانگی رهبران جنبش سبز اعتراض کردند و گفتند: در کجای اسلام آمده است کسی که محاکمه نشده است، میتوانیم او را حصر خانگی کنیم؟ چگونه میشود در چنین حکومتی دم از آرمان و آزادی زد؟ کجای اسلام و کجای حکومت علی (ع) کسی را به خاطر بیان عقیدهاش محاکمه میکنند؟ اتفاقات امروز نه تنها با اندیشههای امام بلکه با اسلام در تناقض است.
در مناظره ای که میان دو عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با دو نماینده از سوی بسیج دانشجویی با موضوع «جریانشناسی جنبش دانشجویی» برگزار شد، حمدیه از اعضای سابق انجمن اسلامی خطاب به نمایندگان بسیج دانشجویی گفت: شما چگونه از کسانی که آنان را فتنهگر خطاب میکنید انتظار دارید که با شما مناظره کنند؟ شما باید ابتدا آداب مذاکره و مناظره را بیاموزید. پس از اتفاقات سال ۸۸، انواع تهمتها و افتراهای کذب را به جریانی که توان دفاع از خود نداشت دادید؛ کجای این عدالت است.
او با اعلام اینکه زیر سقف کمتر دانشگاهی میتوان دانشجویی پیدا کرد که چوب حضرات به بدن آنها نخورده باشد، این سوال را مطرح کرد که اگر امروز فضای نقد باز بود چرا این همه دانشجوی ستارهدار داریم؟حمدیه خاطرنشان کرد:مبنای ما اسلام است و در اندیشه من، زندانی کردن افراد و جنازه آنها را تحویل دادن در اسلام پسندیده نیست.
او هم چنین گفت: شرایط فعلی حاصل معجزه هزاره سوم خواندن احمدینژاد است، حاصل حمایتهای بیچون و چرای شماست، حاصل چشمپوشی کردن از اختلاسها و پولهایی است که گم شد.
جعفری دیگر عضو سابق انجمن نیز خاطرنشان کرد: یکی از نقدهای جدی به حاکمیت این است که اجازه فعالیت به تشکلهای دیگر را نمیدهد و همین باعث میشود که افراد مختلف از انجمن اسلامی به عنوان ابزار استفاده کند. نقد اول متوجه حاکمیت است. در این نشست هم چنین این نمایندگان با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی نیست و بسیج ابزار دست قدرت است.
متن کامل این مناظره که با موضوع «جریانشناسی جنبش دانشجویی» برگزار شد و طی آن محسن جعفری و حمدیه از دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دادمان و زینالو از نمایندگان بسیج دانشجویی به مناظره پرداختند؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا در زیر می آید:
دادمان دبیر سابق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای مناظره با بیان اینکه “معتقدم ما مبنای مشترکی برای گفتوگو داریم”، اظهار کرد: اندیشههای حضرت امام (ره) میتواند مبنای مشترک ما در این مناظره باشد و من از دوستان انجمن اسلامی میخواهم که اگر اختلافنظری بر روی این مبنا دارند اعلام کنند.
وی به موضوع رسالت جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت: جنبش دانشجویی دو ویژگی برجسته یعنی ضداستبدادی و ضداستکباری بودن را داراست، روحیات آرمانخواهی، عدالتطلبی، استقلال و آزادیخواهی نیز از ویژگیهای بارز جنبش دانشجویی است و این جنبش در جهت تحقق آنها حرکت کرده است.
دادمان با بیان اینکه “با نوجه به وقوع ،انقلاب نمیتوان تمام ماهیت سابق جنبش دانشجویی را برای آن قائل بود”، افزود: امروز نظام مردمی سر کار آمده و مردم پشتیبان این نظام هستند و در واقع ما با پدیدهای به نام نظام مردمی روبرو هستیم و بر همین اساس ضروری است تغییر رویکرد جنبش دانشجویی را بپذیریم؛ البته این تغییر رویکردها مبنایی نیست. جنبش دانشجویی باید امروز همراه این نظام مردمی و پشتیبان حاکمیت آن باشد.
وی ادامه داد: تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی که پدیدهای بر ضد سلطه فرهنگی و علمی غرب بود و جنگ تحمیلی که جریانهای دانشجویی به صورت جدی در این عرصه وارد شدند، سه نمونه همراهی جنبش دانشجویی با نظام اسلامی است که پس از انقلاب بوجود آمد.
دادمان با اشاره به روحیه نقادی در جنبش دانشجویی اظهار کرد: ما نمیتوانیم جنبش دانشجویی را ذاتا منتقد بدانیم، بلکه جنبش دانشجویی همراه انقلاب نیز هست؛ البته این همراهی به معنای پذیرفتن هر چیزی که از سوی حکومت انجام میشود نیست، چراکه اصلاحگری نیز جزو روحیات جنبش دانشجویی است.
به گزارش ایسنا، جعفری دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره گفت: جریان دانشجویی در ایران چند سالی پس از تاسیس دانشگاه تهران شکل گرفت و سال ۱۳۲۱ را میتوان سال تشکیل انجمن اسلامی دانست. جریان دانشجویی مسلمان از این تاریخ تصمیم گرفت که وارد عرصه شود چراکه در آن دوران فضا بیشتر در قبضه مارکسیستها و جریانهای چپ بود.
وی با اشارهای کوتاه به سیر جنبش دانشجویی قبل و پس از انقلاب یادآور شد: جریان دانشجویی منتقد یا به اصطلاح چپ اسلامی در دوم خرداد موفق به نقشآفرینی شد و تا سال ۸۸ و جریانآفرینی دوباره به فعالیت خود ادامه داد.
جعفری با بیان اینکه “آنچه به عنوان رسالت جنبش دانشجویی میتوان عنوان کرد، نقادی است”، تاکید کرد: از دانشجو به دلیل وابستگی نداشتن به قدرت انتظار میرود که بتواند انتقاد خود را مطرح کند.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به استبدادستیزی و استکبارستیزی به عنوان دو ویژگی برجسته جنبش دانشجویی، گفت: پس از انقلاب رویه تا حدودی متفاوت شد اما هر دوی این ویژگیها را البته با شدت و ضعف میتوان برای جنبش دانشجویی قائل بود.
وی ادامه داد: شکی نیست که نظام ما مردمی است اما این موجب نمیشود که حاکمیت و دولت از نقد مبرا باشند. گفتمان استبدادستیزی و استکبارستیزی همچنان با شدت و ضعف ادامه دارد. اگر مثالی بیاورم این است که تهاجم به دانشگاه چه قبل و چه پس از انقلاب، هر دو اشتباه است و حرکت اشتباه در هر نظامی که باشد اشتباه است و توجیهی ندارد.
دادمان نیز در ادامه، با بیان اینکه “ما نیز قبول داریم که کار اشتباه در هر نظامی اشتباه است”، گفت: نقد، به ماهُوَ نقد، وظیفه هر مسلمانی است ولی رسالت هر مسلمان و بهتبع آن دانشجویی، تنها نقد نیست. اینکه رسالت یک حرکت اجتماعی را صرفا نقد تعریف کنیم، به معنی تقلیل دادن جایگاه این حرکت اجتماعی است. حرکت اجتماعی باید دارای آرمان باشد و آرمان جنبش دانشجویی مسلمان، تحقق جامعه آرمانی اسلامی است.
این عضو بسیج دانشجویی اضافه کرد: سوال این است که در تحقق این جامعه آرمانی اسلامی چه مسیری را میخواهیم طی کنیم و از نقد چگونه باید استفاده شود؟ معتقدم برای فهم اسلامی که به دنبال آن هستیم، میتوانیم اندیشه امام (ره) را مبنا قرار دهیم و من دوست دارم دوباره از دوستانمان در انجمن اسلامی سوال کنم که آیا این مبنا را قرار دارند یا نه؟
جعفری در پاسخ به اظهارات دادمان گفت: من نقد را به عنوان رسالت جنبش دانشجویی معرفی کردم و نه آرمان. عدالت، آزادی، ظلمستیزی از دیگر آرمانهای جنبش دانشجویی است.
وی با بیان اینکه “مبنای هویتی ما، انقلاب اسلامی است”، اظهار کرد: باید هرجا که دیدیم نظام جمهوری اسلامی از این مبنا فاصله میگیرد، فریاد بزنیم.
همچنین، حمدیه یکی دیگر از دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره سخنان خود را اینطور آغاز کرد که “من دوست داشتم به جای ما که از انجمن اسلامی دانشگاه تهران برای مناظره به اینجا آمدهایم، از انجمن اسلامی خود دانشگاه صنعتی شریف در اینجا حضور داشتند. انجمن اسلامی یک سرمایه هفتاد ساله و از پایین به بالا شکل گرفته است. افتخار نیست که دانشگاهی فاقد انجمن اسلامی باشد و متاسفانه باید بگویم تنها انجمن باقیمانده، انجمن اسلامی دانشگاه تهران است که آن نیز به دلیل سابقه و مشی میانهاش باقی مانده است.
این فعال دانشجویی اضافه کرد: اگر انجمن اسلامی دانشگاه شریف اشتباهی نیز مرتکب شده است، راه برخورد با آن، حذف آن نیست. ذات دانشجو خطا کردن است و امیدوارم انجمن شریف دوباره فعال شود.
حمدیه ادامه داد: ما نیز معتقدیم که اندیشههای امام (ره) راهگشاست و همواره اهل تحقیق در اندیشههای امام بودهایم اما دید تعبدی نیز نداشتهایم. هر جا نقطه درخشانی بوده استفاده کردهایم و هر جا کاستی دیدهایم نقد کردهایم.
وی با بیان اینکه “باید بترسیم از اینکه روزی شکی در دلمان وجود نداشته باشد”، اظهار کرد: اندیشه امام (ره) یکی از کلیدیترین مبناهاست اما آرزو میکنیم روزی فرا برسد که بسیج با تمام مردم مبنای مشترکی برای گفتوگو داشته باشد و چه بهتر که باب گفتوگو را با همه باز کنیم و نه تنها با عدهای خاص.
این عضو پیشین انجمن اسلامی دانشگاه تهران همچنین گفت: ما به عنوان یک انجمن اسلامی همواره به دنبال تحقق جامعهای دینی و ایدهآل بودهایم و نقادی را راه رسیدن به همین جامعه میدانیم. مهمترین وظیفه جریان دانشجویی، نقادی است و نقادی مرز نمیشناسد.
وی با بیان اینکه “نباید در نقد مصلحتاندیشی کرد”، اظهار کرد: خود امام (ره) میفرمایند که هرگاه بنده پایم را کج گذاشتم تکتک مردم نسبت به این مساله مسئول هستند. ایشان میفرماید ولی فقیه اگر ظلم کند و گناه صغیرهای از او سر بزند از ولایت ساقط است. این سخنان چه معنایی دارد؟ به این معناست که نقد در بالاترین جایگاه هم باید انجام شود.
حمدیه با تاکید بر اینکه “باید بپذیریم که فضای نقد باز نیست و ضروری است که باز شود”، تصریح کرد: اگر امروز فضای نقد باز بود چرا این همه دانشجوی ستارهدار داریم؟ یکی از سرمایههای دانشجو، درس اوست. چه کسی حاضر میشود سرمایه خود را از دست بدهد؟ من و آقای جعفری مصداق این مساله هستیم. چه معنایی دارد کسی که کنکور میدهد و در واقع صلاحیتش برای ورود به مراتب بالای تحصیلی تعریف میشود مورد بازخواست و بازجویی قرار گیرد؟
وی ادامه داد: ما اشک حسرت برای کشورهای همسایه چون بحرین، عربستان و … میریزیم که فضا در این کشورها بسته است و از سوی دیگر همین فضا را برای دانشجوی خودمان ایجاد میکنیم. زیر سقف کمتر دانشگاهی میتوان دانشجویی پیدا کرد که چوب حضرات به بدن آنها نخورده باشد.
حمدیه با تاکید بر لزوم باز شدن فضا برای فعالان دانشجویی اظهار کرد: تا زمانی که منافذ نقادی و سخن گفتن در کشور بسته باشد هیچ اصلاحی وجود ندارد. اتفاقا ما باید از کسانی که نقد میکنند تقدیر کنیم، نه اینکه به آنان حمله کنیم. آنچه باید باشد، شفافسازی است و نه مصلحتاندیشی و لاپوشانی. راه دوری نمیرود اگر کسانی را که در کوی دانشگاه و قضیه کهریزک مقصر بودند محاکمه کنیم. آیا نباید در اینجا نیز فریاد کشید؟ آیا تنها سوریه و بحرین مساله ماست؟ ایران مساله نیست؟
در ادامه، دادمان با بیان اینکه “برخی از آرمانهای انقلاب، مفاهیم روشن دارد اما برخی اینگونه نیستند”، گفت: اینکه شما حرف از آزادی میزنید، آزادی به کدام معنا؟ آیا اصول کلی اندیشه امام را مبنای فکریمان میدانیم؟ ضروری است برای اینکه بتوانیم شعارها و آرمانهای انقلاب را ترجمه کنیم اندیشه امام را مبنا قرار دهیم.
وی با بیان اینکه “نقد یکی از ابزارهای جنبش دانشجویی است”، افزود: ما نیز معتقدیم که کهریزک و کوی دانشگاه فاجعه بود و اتفاقا از کسانی بودیم که از آقای آملی لاریجانی اینها را مطالبه کردیم. اینکه در نقاط فاجعه باید مطالبه کرد، شکی نیست اما سوال من اینجاست که آیا تنها ابزار ما نقد است؟
این عضو بسیج دانشجویی ادامه داد: من از دوستان انجمن اسلامی میخواهم که دو نمونه از نقدهای خود را در دوران اصلاحات نشان دهند. مواضع بسیج کاملا روشن است. ما از کلیت دولت احمدینژاد دفاع کردهایم اما نقد هم داشتهایم. ما از ایشان حمایت کردهایم کما اینکه شما هم در جایی که لازم دیدید از دولت آقای خاتمی حمایت کردید و برای حمایت از ایشان به خیابان آمدید. فشار از پایین و چانهزنی از بالا را مشخص است که چه کسی مطرح کرد، فشار از پایین به چه معناست؟ جز تشکلهای دانشجویی است؟
زینالو نیز به عنوان دیگر نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این مناظره، با بیان اینکه “به نظرم ضروری است که ما مبناییتر بحث کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم”، اظهار کرد: برای جریانشناسی جنبش دانشجویی، بویژه اگر لفظ مسلمان نیز به آن اضافه شود، ضروری است که رسالتهای آن را مشخص کنیم و آنگاه به نسبتسنجی جریانهای مختلف دانشجویی بپردازیم.
وی با بیان اینکه “انجمن اسلامی کلمه اسلامی را در ادامه خود دارد و این دارای بار است”، گفت: اسلام قرائتهای مختلفی دارد و به طور واضح اسلام ناب و اسلام آمریکایی داریم. ما باید مشخص کنیم که مبنا و مولفههای ما چیست؟ مواضع ما درباره احکام فرعی اسلام، احکام اجتماعی و حتی شعار رایج جدایی دین از سیاست میتواند منشا اثر در فعالیتهای ما باشد.
زینالو با اشاره به صحبتهای حمدیه از انجمن اسلامی که گفته بود امیدوارم بسیج با تک تک مردم باب گفتوگو را باز کند، اظهار کرد: ما نباید اینجا حرفهای شعاری بزنیم و به دنبال حرفهایی که صرفا هیجانات را برمیانگیزد باشیم. اینکه روزی برسد با مردم صحبت کنیم دور نیست، همین امروز هم این امکان هست. حتی با کسانی که مسلمان نباشند میتوانیم صحبت کنیم اما باز هم تاکید میکنیم که مبنا باید مشخص شود تا بتوانیم نسخ استدلالهایمان را مشخص کنیم.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: ما باید دقیقا قرائت خود را از اسلام مشخص کنیم که آیا منظور، قرائت امام از اسلام است، یا شریعتی، بازرگان یا مطهری؟
به گزارش ایسنا، جعفری در ادامه این مناظره در پاسخ به اظهارات زینالو اظهار کرد: اگر اینگونه است، خوب است که یک مارکسیست را برای مناظره به اینجا دعوت کنید؛ البته اگر دانشگاه به شما مجوز داد. (تشویق و خنده دانشجویان).
وی با بیان اینکه “من منکر این نیستم که بسیج دانشجویی گاهی اوقات کارهای خوبی انجام داده است”، اظهار کرد: خوشبختانه بسیج در رابطه با موضوع صهیونیسم یک بار کار عمقی خوبی انجام داد. خیلی وقتها در این تشکل کار فکری و عمقی انجام نمیشود و عموما در مقابل این سفارت یا آن سفارت تجمع میکنند و من خوشحالم که برای یک بار هم که شده بسیج از نگاه اقتصادی به بحث کالاهای اسرائیلی پرداخت.
جعفری با اشاره به اینکه در مورد کوی دانشگاه و کهریزک نیز بسیج کارهایی کرد، افزود: بسیج محکم ایستاده بود که مرتضوی محاکمه شود و برنگردد اما دیدیم که برگشت و پست هم گرفت و به قول آقای زاکانی نتوانستند او را یک جور بزنند که با برف سال بعد هم پایین نیاید.
وی با بیان اینکه “اتفاقاتی که اکنون در کشور شاهدیم، ناشی از حمایت بیچون و چرای بسیج از جریان حاکم است”، اظهار کرد: ما نمونههای بسیاری در مورد انتقاد به آقای خاتمی و دوران ایشان داریم. البته همسویی گفتمانی با جریان حاکم در آن دوران داشتهایم و این را انکار نمیکنیم.
جعفری با اشاره به برخی آثار و نوشتههای شهید مطهری درباره آزادی گفت: شما میگویید که ما مبنای خود را مشخص کنیم. من به شهید مطهری استناد میکنم که مطمئنا در مسلمانی ایشان شکی ندارید. ایشان در جایی میگوید “باید فضا در جامعه اسلامی به سمتی پیش برود که یک استاد مومن به مارکسیسم بتواند در دانشگاه کرسی داشته باشد” اما ما میگوییم مارکسیست پیشکش، تاکنون چندین استادهای مسلمان دانشگاهها را بالاجبار بازنشسته کردهاند.
وی ادامه داد: اگر همین معیارهایی که خودتان گفتید قبول دارید، چرا امروز وضعیت به این شکل است؟ چرا باید برای ورود به مقطع کارشناس ارشد و دکترا در سازمان سنجش بازجویی شویم؟ قبل از انقلاب چنین چیزهایی وجود نداشت.
حمدیه نیز سخنان خود را اینطور ادامه داد که “اگر مبنای امام را قبول دارید، ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «حکومت پهلوی پیشرفتهایی برای کشور به همراه آورده است و نمودار اقتصادی آن صعودی است، چرا با آن مخالفت میکنید؟» گفت: «هیچ پیشرفتی بدون آزادی معنا ندارد. خون جوانهای ما چرا ریخته شده است؟ چون آزادی میخواهیم.» آیا اکنون ما آزادی داریم و میتوانیم هر حرفی را بزنیم؟”
وی همچنین گفت: اینطور نبوده است که ما نسبت به جریان حاکم در دوران اصلاحات انتقاد نکنیم. همسویی گفتمانی داشتهایم اما نقد هم بوده است اما اینکه اکنون شما دولت را نقد میکنید، معنا ندارد. دولتی که همه آن را میزنند، جای نقد ندارد. آن زمان که با چهره برافروخته از آن حمایت میکردید چه نقدهایی داشتید؟
حمدیه خطاب به نمایندگان بسیج دانشجویی ابراز عقیده کرد: شرایط فعلی حاصل معجزه هزاره سوم خواندن احمدینژاد است، حاصل حمایتهای بیچون و چرای شماست، حاصل چشمپوشی کردن از اختلاسها و پولهایی است که گم شد.
دادمان نماینده بسیج نیز در ادامه اینطور پاسخ داد: امیدوارم دوستان تعمدی در مورد اینکه برخی صحبتهای غیردقیق را مطرح میکنند، نداشته باشند. اینکه میگویند قبل از انقلاب، اساتید از دانشگاه اخراج نمیشد، چنین نیست. حداقل پدر من به دلیل مبارزه از دانشگاه اخراج شد و این یک نمونه است.
وی ادامه داد: اینکه شما میگویید آقای احمدینژاد را معجزه هزاره سوم خواندیم، اینطور نیست. خانم رجبی، رای آوردن آقای احمدینژاد در فضایی را که چپ و راست به هم رسیده بودند و با هم دست داده بودند، معجزه خواند. آقای جعفری تنها یک مثال در مورد انتقاد به آقای خاتمی آوردند، آن مثال هم در آخر دولت آقای خاتمی بود یعنی سال ۸۳٫ اگر به ما انتقاد میکنید که انتقاد را تازه شروع کردهایم شما نیز در پایان دولت اصلاحات انتقاد کردید، دولت آقای خاتمی هم زدن نداشت. کاش یک نمونه از پیگیری مطالبات مردم میگفتید.
دادمان با بیان اینکه “ما درباره فضای سالهای قبل از ۷۶ با دوستانمان همراهیم”، ادامه داد: در زمان دولت هاشمی فضا بسته بود و اجازه نقد به کسی داده نمیشد. ما نسبت به سیاست خارجی و سیاست باز اقتصادی دولت هاشمی اعتراض داشتیم؛ البته در دولت خاتمی سیاست اقتصادی سابق ادامه پیدا کرد و استدلال من، تیم اقتصادی آقای خاتمی است که همان تیم آقای هاشمی بود.
وی تاکید کرد: نمیشود شعار انتقاد دهیم اما آنجا که لازم است سکوت کنیم. بسیج دانشگاه شریف همواره در حوزههای مختلفی چون سیاست خارجی و اقتصاد موضعگیری کرده است؛ البته ما نیز گفتمان کلی دولت فعلی را حمایت میکنیم.
دادمان با بیان اینکه “در مورد انجمن بهاصطلاح اسلامی دانشگاه شهید حرف بسیار است”، افزود: ما بارها خواستهایم که با انجمن اسلامی گفتوگو کنیم و نامه رسمی دادیم اما آنها گفتند که ما با بسیج که وابسته به یک نهاد نظامی است مناظره نمیکنیم. ما افتخار میکنیم که به سپاه پاسداران منتسب هستیم اما باید از انجمن اسلامی پرسید که چرا واحد جنگ دارد؟
زینالو نیز در تایید سخنان دادمان گفت: بنده خود بارها پیگیر ایجاد فضایی برای گفتوگو و مناظره با انجمن اسلامی دانشگاه شریف بودم اما نه تنها رد میکردند، بلکه یک بار یکی از آنان به من گفت که باید از ستاد آقای موسوی برای این کار اجازه بگیرید.
وی ادامه داد: درباره تشکلهای دگراندیش باید بگویم که من قائل نیستم به اینکه در دانشگاه نظام اسلامی، تشکلی فعالیت کند که علیه اسلام و علیه نظام است؛ این اصلا غیرعقلانی است.
در ادامه این مناظره جعفری گفت: ما انتقاداتی بسیاری به دولت آقای خاتمی داشتهایم. ما به موضوع حمله به کوی دانشگاه و ردصلاحیتهای گسترده اعتراض داشتیم چراکه شعار آقای خاتمی، توسعه سیاسی بود. ما معتقدیم که عدالت در ابعاد دیگر خود نیز مانند سیاسی، رسانهای و فرهنگی نیز باید رعایت شود.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: جزو افتخارات ماست که منتقد دولت آقای هاشمی بودیم ولی اینکه شما میگویید سیاستهای اقتصادی آقای خاتمی با هاشمی یکی بود، اینگونه نیست. ما از عملکرد اقتصادی آقای خاتمی در مقابل عملکرد آقای احمدینژاد دفاع میکنیم.
وی افزود: در مورد واحد جنگ که به انجمن اسلامی نسبت دادید نیز باید بگویم که اتاق جنگ انجمنهای اسلامی در رابطه با جنگ تحمیلی بود که در جهت سازماندهی نیروها فعالیت مستمری داشت اما الان چنین چیزی وجود ندارد.
جعفری همچنین گفت: اینکه شما میگویید از انتساب به سپاه افتخار میکنید، باید بگویم که چنین چیزی اصلا جای دفاع ندارد. جنبش دانشجویی باید مستقل باشد. در مورد بسته شدن انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیز که اکنون آخرین دبیر این انجمن یعنی آقای محمدزاده در زندان است، باید بگویم که یکی از نقدهای جدی به حاکمیت این است که اجازه فعالیت به تشکلهای دیگر را نمیدهد و همین باعث میشود که افراد مختلف از انجمن اسلامی به عنوان ابزار استفاده کند. ما خود تاکید میکنیم که انجمنهای اسلامی جای دانشجویان مسلمان است اما نقد اول متوجه حاکمیت است.
در ادامه، حمدیه خطاب به نمایندگان بسیج دانشجویی گفت: شما چگونه از کسانی که آنان را فتنهگر خطاب میکنید انتظار دارید که با شما مناظره کنند؟ شما باید ابتدا آداب مذاکره و مناظره را بیاموزید. پس از اتفاقات سال ۸۸، انواع تهمتها و افتراهای کذب را به جریانی که توان دفاع از خود نداشت دادید؛ کجای این عدالت است.
وی افزود: انجمن اسلامی از همه مدعیان اصولگرایی، اصولگراتر است و الان نیز عملکرد آقای خاتمی را نقد میکند. ما از آدمها بت نمیسازیم که نتوانیم به آنها نزدیک شویم. اتفاقاتی که امروز شاهدیم، نه تنها با اندیشههای امام بلکه با اسلام در تناقض است. در کجای اسلام آمده است کسی که محاکمه نشده است، میتوانیم او را حصر خانگی کنیم؟ چگونه میشود در چنین حکومتی دم از آرمان و آزادی زد؟ کجای اسلام و کجای حکومت علی (ع) کسی را به خاطر بیان عقیدهاش محاکمه میکنند؟
حمدیه با بیان اینکه “به آن اسلامی که ما میفهمیم، حرکت بسیاری از آقایان قابل توجیه نیست”، ابراز عقیده کرد: بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی نیست، چراکه تشکل دانشجویی باید از پایین به بالا باشد و نه از بالا به پایین. اینکه یک روز آن را جلوی سفارتی و روز دیگر جلوی سفارت دیگری میفرستند به این خاطر است که سیستم آن از بالا به پایین چیده شده است. بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی نیست چون حکم آقای دادمان را آقای قدیانی امضا کرده و نه دانشجویان. بسیج ابزار دست قدرت است.
دادمان در ادامه گفت: من به شما میگویم از ما توقع داشته باشید که هرجا حتی اگر ادب مذاکره را رعایت نکنید، ما با شما گفتوگو خواهیم کرد چون گفتوگو را به صلاح انقلاب میدانیم.
وی با اشاره به تشکیل بسیج به فرمان امام(ره) اظهار کرد: من در مورد تشکیل بسیج، شما را به فرمان امام ارجاع میدهم، چراکه امام (ره) فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه را صادر کردند. افتخار ما همین است که تشکیل بسیج دانشجویی با فرمان امام بوده است.
زینالو دیگر نماینده بسیج دانشجویی صنعتی شریف گفت: من معتقدم عدالتخواهی دوستان انجمن اسلامی یک طرفه است. شما چرا آنجا که آقای سروش میگوید قرآن پیام پیمغبر است و نه خدا، سکوت میکنید و چرا آنجا که اکبر گنجی میگوید امام به موزه رفته است انتقاد نمیکنید؟ چرا در ۱۸ تیر که تنها دو نفر آن هم از نیروهای انتظامی کشته شده بودند و براندازان تعداد آنها را بیشتر عنوان کردند ولی هیچ وقت نگفتند اینها چه کسانی بودند، موضع نگرفتید و سکوت کردید؟ شما که میگویید قانون را قبول دارید، بر چه مبنایی در ۲۴ خرداد ۸۸ یک تجمع غیرقانونی برگزار کردید؟ حضور در مراسم ختم یک انسان زنده چه توجیهی دارد؟
وی افزود: دانشجوی ستارهدار که از آن نام بردید، محصول دوران آقای خاتمی است. شما به چه استنادی میگویید که بسیج دستور میگیرد که جلوی سفارتی تجمع کند یا نه؟ زشت است که اینگونه تهمت بزنید.
زینالو همچنین گفت: ما از کسانی که در دانشگاه کار غیرقانونی انجام داده بودند دعوت به مذاکره کردیم، آنگاه به ما میگویید که ما ادب مذاکره را بلد نیستیم.
حمدیه در برابر پرسشی از دانشجویان حاضر در این مناظره مبنی بر اینکه “آیا این حرف امام (ره) را قبول دارید که هرگاه دشمن برای شما سوت و کف زد دچار اشتباه شدهاید؟” پاسخ داد: من نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیستم و البته معتقد نیستم این تشکل دانشجویی کاری کرده باشد که دشمن از آن شاد شود. درباره جریان اصلاحات نیز من نماینده آنها نیستم اما باز قبول ندارم.
وی افزود: معتقدم کسانی موجب خوشحالی دشمن میشوند که به جای ارائه اسلام رحمانی، جنازه زندانیان را تحویل خانوادههایشان میدهند. همچنین باید به این موضوع نیز فکر کنیم که شاید حمایت دشمن از جریانی، برای ایجاد تفرقه در داخل باشد و با وجود همه اینها معتقدم که باید با هر چیزی بر اساس مقتضیات زمان برخورد شود. مبنای ما اسلام است و در اندیشه من، زندانی کردن افراد و جنازه آنها را تحویل دادن در اسلام پسندیده نیست، حال دشمن خوشش آید یا نه.
جعفری نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: معتقدم که ما باید معیارهای خودبنیاد را ملاک قرار دهیم. مگر صهیونیستها کم از رفتارهای آقای احمدینژاد خوشحال شدهاند؟
-----------
بسیج گل بی عیب؟!
تا به حال انجمن های بسیج دانشجویی که تحت امر رهبری و سپاه فعالیت میکردند و به گونه ای جزء ناظران دانشگاه محسوب میشد ند و میشوند .حال دم از ازادی بیان و کناره گیری از موضع های گذشته میزنند.بگذارید پیرو شعار وب لاگم بگویم.حوادث و سرکوب های سال 78را از یاد نبریم...
اگر هریک از ما کمی از گذشته معاصر سیاسی خود و سرکوب ها و خشونت های نظام جمهوری اسلامی اطلاعات کسب میکردیم این آقایون نمیتوانستند به راحتی گذشته 10-15سال پیش خود را منکر شوند و خود را برای دانشجویای فعلی افرادی صلح طلب و دموکراسی پرور معرفی کنند.
نمایندگان این تشکل دانشجویی مستقل همچنین به حصر خانگی رهبران جنبش سبز اعتراض کردند و گفتند: در کجای اسلام آمده است کسی که محاکمه نشده است، میتوانیم او را حصر خانگی کنیم؟ چگونه میشود در چنین حکومتی دم از آرمان و آزادی زد؟ کجای اسلام و کجای حکومت علی (ع) کسی را به خاطر بیان عقیدهاش محاکمه میکنند؟ اتفاقات امروز نه تنها با اندیشههای امام بلکه با اسلام در تناقض است.
در مناظره ای که میان دو عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با دو نماینده از سوی بسیج دانشجویی با موضوع «جریانشناسی جنبش دانشجویی» برگزار شد، حمدیه از اعضای سابق انجمن اسلامی خطاب به نمایندگان بسیج دانشجویی گفت: شما چگونه از کسانی که آنان را فتنهگر خطاب میکنید انتظار دارید که با شما مناظره کنند؟ شما باید ابتدا آداب مذاکره و مناظره را بیاموزید. پس از اتفاقات سال ۸۸، انواع تهمتها و افتراهای کذب را به جریانی که توان دفاع از خود نداشت دادید؛ کجای این عدالت است.
او با اعلام اینکه زیر سقف کمتر دانشگاهی میتوان دانشجویی پیدا کرد که چوب حضرات به بدن آنها نخورده باشد، این سوال را مطرح کرد که اگر امروز فضای نقد باز بود چرا این همه دانشجوی ستارهدار داریم؟حمدیه خاطرنشان کرد:مبنای ما اسلام است و در اندیشه من، زندانی کردن افراد و جنازه آنها را تحویل دادن در اسلام پسندیده نیست.
او هم چنین گفت: شرایط فعلی حاصل معجزه هزاره سوم خواندن احمدینژاد است، حاصل حمایتهای بیچون و چرای شماست، حاصل چشمپوشی کردن از اختلاسها و پولهایی است که گم شد.
جعفری دیگر عضو سابق انجمن نیز خاطرنشان کرد: یکی از نقدهای جدی به حاکمیت این است که اجازه فعالیت به تشکلهای دیگر را نمیدهد و همین باعث میشود که افراد مختلف از انجمن اسلامی به عنوان ابزار استفاده کند. نقد اول متوجه حاکمیت است. در این نشست هم چنین این نمایندگان با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی نیست و بسیج ابزار دست قدرت است.
متن کامل این مناظره که با موضوع «جریانشناسی جنبش دانشجویی» برگزار شد و طی آن محسن جعفری و حمدیه از دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دادمان و زینالو از نمایندگان بسیج دانشجویی به مناظره پرداختند؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا در زیر می آید:
دادمان دبیر سابق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای مناظره با بیان اینکه “معتقدم ما مبنای مشترکی برای گفتوگو داریم”، اظهار کرد: اندیشههای حضرت امام (ره) میتواند مبنای مشترک ما در این مناظره باشد و من از دوستان انجمن اسلامی میخواهم که اگر اختلافنظری بر روی این مبنا دارند اعلام کنند.
وی به موضوع رسالت جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت: جنبش دانشجویی دو ویژگی برجسته یعنی ضداستبدادی و ضداستکباری بودن را داراست، روحیات آرمانخواهی، عدالتطلبی، استقلال و آزادیخواهی نیز از ویژگیهای بارز جنبش دانشجویی است و این جنبش در جهت تحقق آنها حرکت کرده است.
دادمان با بیان اینکه “با نوجه به وقوع ،انقلاب نمیتوان تمام ماهیت سابق جنبش دانشجویی را برای آن قائل بود”، افزود: امروز نظام مردمی سر کار آمده و مردم پشتیبان این نظام هستند و در واقع ما با پدیدهای به نام نظام مردمی روبرو هستیم و بر همین اساس ضروری است تغییر رویکرد جنبش دانشجویی را بپذیریم؛ البته این تغییر رویکردها مبنایی نیست. جنبش دانشجویی باید امروز همراه این نظام مردمی و پشتیبان حاکمیت آن باشد.
وی ادامه داد: تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی که پدیدهای بر ضد سلطه فرهنگی و علمی غرب بود و جنگ تحمیلی که جریانهای دانشجویی به صورت جدی در این عرصه وارد شدند، سه نمونه همراهی جنبش دانشجویی با نظام اسلامی است که پس از انقلاب بوجود آمد.
دادمان با اشاره به روحیه نقادی در جنبش دانشجویی اظهار کرد: ما نمیتوانیم جنبش دانشجویی را ذاتا منتقد بدانیم، بلکه جنبش دانشجویی همراه انقلاب نیز هست؛ البته این همراهی به معنای پذیرفتن هر چیزی که از سوی حکومت انجام میشود نیست، چراکه اصلاحگری نیز جزو روحیات جنبش دانشجویی است.
به گزارش ایسنا، جعفری دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره گفت: جریان دانشجویی در ایران چند سالی پس از تاسیس دانشگاه تهران شکل گرفت و سال ۱۳۲۱ را میتوان سال تشکیل انجمن اسلامی دانست. جریان دانشجویی مسلمان از این تاریخ تصمیم گرفت که وارد عرصه شود چراکه در آن دوران فضا بیشتر در قبضه مارکسیستها و جریانهای چپ بود.
وی با اشارهای کوتاه به سیر جنبش دانشجویی قبل و پس از انقلاب یادآور شد: جریان دانشجویی منتقد یا به اصطلاح چپ اسلامی در دوم خرداد موفق به نقشآفرینی شد و تا سال ۸۸ و جریانآفرینی دوباره به فعالیت خود ادامه داد.
جعفری با بیان اینکه “آنچه به عنوان رسالت جنبش دانشجویی میتوان عنوان کرد، نقادی است”، تاکید کرد: از دانشجو به دلیل وابستگی نداشتن به قدرت انتظار میرود که بتواند انتقاد خود را مطرح کند.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به استبدادستیزی و استکبارستیزی به عنوان دو ویژگی برجسته جنبش دانشجویی، گفت: پس از انقلاب رویه تا حدودی متفاوت شد اما هر دوی این ویژگیها را البته با شدت و ضعف میتوان برای جنبش دانشجویی قائل بود.
وی ادامه داد: شکی نیست که نظام ما مردمی است اما این موجب نمیشود که حاکمیت و دولت از نقد مبرا باشند. گفتمان استبدادستیزی و استکبارستیزی همچنان با شدت و ضعف ادامه دارد. اگر مثالی بیاورم این است که تهاجم به دانشگاه چه قبل و چه پس از انقلاب، هر دو اشتباه است و حرکت اشتباه در هر نظامی که باشد اشتباه است و توجیهی ندارد.
دادمان نیز در ادامه، با بیان اینکه “ما نیز قبول داریم که کار اشتباه در هر نظامی اشتباه است”، گفت: نقد، به ماهُوَ نقد، وظیفه هر مسلمانی است ولی رسالت هر مسلمان و بهتبع آن دانشجویی، تنها نقد نیست. اینکه رسالت یک حرکت اجتماعی را صرفا نقد تعریف کنیم، به معنی تقلیل دادن جایگاه این حرکت اجتماعی است. حرکت اجتماعی باید دارای آرمان باشد و آرمان جنبش دانشجویی مسلمان، تحقق جامعه آرمانی اسلامی است.
این عضو بسیج دانشجویی اضافه کرد: سوال این است که در تحقق این جامعه آرمانی اسلامی چه مسیری را میخواهیم طی کنیم و از نقد چگونه باید استفاده شود؟ معتقدم برای فهم اسلامی که به دنبال آن هستیم، میتوانیم اندیشه امام (ره) را مبنا قرار دهیم و من دوست دارم دوباره از دوستانمان در انجمن اسلامی سوال کنم که آیا این مبنا را قرار دارند یا نه؟
جعفری در پاسخ به اظهارات دادمان گفت: من نقد را به عنوان رسالت جنبش دانشجویی معرفی کردم و نه آرمان. عدالت، آزادی، ظلمستیزی از دیگر آرمانهای جنبش دانشجویی است.
وی با بیان اینکه “مبنای هویتی ما، انقلاب اسلامی است”، اظهار کرد: باید هرجا که دیدیم نظام جمهوری اسلامی از این مبنا فاصله میگیرد، فریاد بزنیم.
همچنین، حمدیه یکی دیگر از دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره سخنان خود را اینطور آغاز کرد که “من دوست داشتم به جای ما که از انجمن اسلامی دانشگاه تهران برای مناظره به اینجا آمدهایم، از انجمن اسلامی خود دانشگاه صنعتی شریف در اینجا حضور داشتند. انجمن اسلامی یک سرمایه هفتاد ساله و از پایین به بالا شکل گرفته است. افتخار نیست که دانشگاهی فاقد انجمن اسلامی باشد و متاسفانه باید بگویم تنها انجمن باقیمانده، انجمن اسلامی دانشگاه تهران است که آن نیز به دلیل سابقه و مشی میانهاش باقی مانده است.
این فعال دانشجویی اضافه کرد: اگر انجمن اسلامی دانشگاه شریف اشتباهی نیز مرتکب شده است، راه برخورد با آن، حذف آن نیست. ذات دانشجو خطا کردن است و امیدوارم انجمن شریف دوباره فعال شود.
حمدیه ادامه داد: ما نیز معتقدیم که اندیشههای امام (ره) راهگشاست و همواره اهل تحقیق در اندیشههای امام بودهایم اما دید تعبدی نیز نداشتهایم. هر جا نقطه درخشانی بوده استفاده کردهایم و هر جا کاستی دیدهایم نقد کردهایم.
وی با بیان اینکه “باید بترسیم از اینکه روزی شکی در دلمان وجود نداشته باشد”، اظهار کرد: اندیشه امام (ره) یکی از کلیدیترین مبناهاست اما آرزو میکنیم روزی فرا برسد که بسیج با تمام مردم مبنای مشترکی برای گفتوگو داشته باشد و چه بهتر که باب گفتوگو را با همه باز کنیم و نه تنها با عدهای خاص.
این عضو پیشین انجمن اسلامی دانشگاه تهران همچنین گفت: ما به عنوان یک انجمن اسلامی همواره به دنبال تحقق جامعهای دینی و ایدهآل بودهایم و نقادی را راه رسیدن به همین جامعه میدانیم. مهمترین وظیفه جریان دانشجویی، نقادی است و نقادی مرز نمیشناسد.
وی با بیان اینکه “نباید در نقد مصلحتاندیشی کرد”، اظهار کرد: خود امام (ره) میفرمایند که هرگاه بنده پایم را کج گذاشتم تکتک مردم نسبت به این مساله مسئول هستند. ایشان میفرماید ولی فقیه اگر ظلم کند و گناه صغیرهای از او سر بزند از ولایت ساقط است. این سخنان چه معنایی دارد؟ به این معناست که نقد در بالاترین جایگاه هم باید انجام شود.
حمدیه با تاکید بر اینکه “باید بپذیریم که فضای نقد باز نیست و ضروری است که باز شود”، تصریح کرد: اگر امروز فضای نقد باز بود چرا این همه دانشجوی ستارهدار داریم؟ یکی از سرمایههای دانشجو، درس اوست. چه کسی حاضر میشود سرمایه خود را از دست بدهد؟ من و آقای جعفری مصداق این مساله هستیم. چه معنایی دارد کسی که کنکور میدهد و در واقع صلاحیتش برای ورود به مراتب بالای تحصیلی تعریف میشود مورد بازخواست و بازجویی قرار گیرد؟
وی ادامه داد: ما اشک حسرت برای کشورهای همسایه چون بحرین، عربستان و … میریزیم که فضا در این کشورها بسته است و از سوی دیگر همین فضا را برای دانشجوی خودمان ایجاد میکنیم. زیر سقف کمتر دانشگاهی میتوان دانشجویی پیدا کرد که چوب حضرات به بدن آنها نخورده باشد.
حمدیه با تاکید بر لزوم باز شدن فضا برای فعالان دانشجویی اظهار کرد: تا زمانی که منافذ نقادی و سخن گفتن در کشور بسته باشد هیچ اصلاحی وجود ندارد. اتفاقا ما باید از کسانی که نقد میکنند تقدیر کنیم، نه اینکه به آنان حمله کنیم. آنچه باید باشد، شفافسازی است و نه مصلحتاندیشی و لاپوشانی. راه دوری نمیرود اگر کسانی را که در کوی دانشگاه و قضیه کهریزک مقصر بودند محاکمه کنیم. آیا نباید در اینجا نیز فریاد کشید؟ آیا تنها سوریه و بحرین مساله ماست؟ ایران مساله نیست؟
در ادامه، دادمان با بیان اینکه “برخی از آرمانهای انقلاب، مفاهیم روشن دارد اما برخی اینگونه نیستند”، گفت: اینکه شما حرف از آزادی میزنید، آزادی به کدام معنا؟ آیا اصول کلی اندیشه امام را مبنای فکریمان میدانیم؟ ضروری است برای اینکه بتوانیم شعارها و آرمانهای انقلاب را ترجمه کنیم اندیشه امام را مبنا قرار دهیم.
وی با بیان اینکه “نقد یکی از ابزارهای جنبش دانشجویی است”، افزود: ما نیز معتقدیم که کهریزک و کوی دانشگاه فاجعه بود و اتفاقا از کسانی بودیم که از آقای آملی لاریجانی اینها را مطالبه کردیم. اینکه در نقاط فاجعه باید مطالبه کرد، شکی نیست اما سوال من اینجاست که آیا تنها ابزار ما نقد است؟
این عضو بسیج دانشجویی ادامه داد: من از دوستان انجمن اسلامی میخواهم که دو نمونه از نقدهای خود را در دوران اصلاحات نشان دهند. مواضع بسیج کاملا روشن است. ما از کلیت دولت احمدینژاد دفاع کردهایم اما نقد هم داشتهایم. ما از ایشان حمایت کردهایم کما اینکه شما هم در جایی که لازم دیدید از دولت آقای خاتمی حمایت کردید و برای حمایت از ایشان به خیابان آمدید. فشار از پایین و چانهزنی از بالا را مشخص است که چه کسی مطرح کرد، فشار از پایین به چه معناست؟ جز تشکلهای دانشجویی است؟
زینالو نیز به عنوان دیگر نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این مناظره، با بیان اینکه “به نظرم ضروری است که ما مبناییتر بحث کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم”، اظهار کرد: برای جریانشناسی جنبش دانشجویی، بویژه اگر لفظ مسلمان نیز به آن اضافه شود، ضروری است که رسالتهای آن را مشخص کنیم و آنگاه به نسبتسنجی جریانهای مختلف دانشجویی بپردازیم.
وی با بیان اینکه “انجمن اسلامی کلمه اسلامی را در ادامه خود دارد و این دارای بار است”، گفت: اسلام قرائتهای مختلفی دارد و به طور واضح اسلام ناب و اسلام آمریکایی داریم. ما باید مشخص کنیم که مبنا و مولفههای ما چیست؟ مواضع ما درباره احکام فرعی اسلام، احکام اجتماعی و حتی شعار رایج جدایی دین از سیاست میتواند منشا اثر در فعالیتهای ما باشد.
زینالو با اشاره به صحبتهای حمدیه از انجمن اسلامی که گفته بود امیدوارم بسیج با تک تک مردم باب گفتوگو را باز کند، اظهار کرد: ما نباید اینجا حرفهای شعاری بزنیم و به دنبال حرفهایی که صرفا هیجانات را برمیانگیزد باشیم. اینکه روزی برسد با مردم صحبت کنیم دور نیست، همین امروز هم این امکان هست. حتی با کسانی که مسلمان نباشند میتوانیم صحبت کنیم اما باز هم تاکید میکنیم که مبنا باید مشخص شود تا بتوانیم نسخ استدلالهایمان را مشخص کنیم.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: ما باید دقیقا قرائت خود را از اسلام مشخص کنیم که آیا منظور، قرائت امام از اسلام است، یا شریعتی، بازرگان یا مطهری؟
به گزارش ایسنا، جعفری در ادامه این مناظره در پاسخ به اظهارات زینالو اظهار کرد: اگر اینگونه است، خوب است که یک مارکسیست را برای مناظره به اینجا دعوت کنید؛ البته اگر دانشگاه به شما مجوز داد. (تشویق و خنده دانشجویان).
وی با بیان اینکه “من منکر این نیستم که بسیج دانشجویی گاهی اوقات کارهای خوبی انجام داده است”، اظهار کرد: خوشبختانه بسیج در رابطه با موضوع صهیونیسم یک بار کار عمقی خوبی انجام داد. خیلی وقتها در این تشکل کار فکری و عمقی انجام نمیشود و عموما در مقابل این سفارت یا آن سفارت تجمع میکنند و من خوشحالم که برای یک بار هم که شده بسیج از نگاه اقتصادی به بحث کالاهای اسرائیلی پرداخت.
جعفری با اشاره به اینکه در مورد کوی دانشگاه و کهریزک نیز بسیج کارهایی کرد، افزود: بسیج محکم ایستاده بود که مرتضوی محاکمه شود و برنگردد اما دیدیم که برگشت و پست هم گرفت و به قول آقای زاکانی نتوانستند او را یک جور بزنند که با برف سال بعد هم پایین نیاید.
وی با بیان اینکه “اتفاقاتی که اکنون در کشور شاهدیم، ناشی از حمایت بیچون و چرای بسیج از جریان حاکم است”، اظهار کرد: ما نمونههای بسیاری در مورد انتقاد به آقای خاتمی و دوران ایشان داریم. البته همسویی گفتمانی با جریان حاکم در آن دوران داشتهایم و این را انکار نمیکنیم.
جعفری با اشاره به برخی آثار و نوشتههای شهید مطهری درباره آزادی گفت: شما میگویید که ما مبنای خود را مشخص کنیم. من به شهید مطهری استناد میکنم که مطمئنا در مسلمانی ایشان شکی ندارید. ایشان در جایی میگوید “باید فضا در جامعه اسلامی به سمتی پیش برود که یک استاد مومن به مارکسیسم بتواند در دانشگاه کرسی داشته باشد” اما ما میگوییم مارکسیست پیشکش، تاکنون چندین استادهای مسلمان دانشگاهها را بالاجبار بازنشسته کردهاند.
وی ادامه داد: اگر همین معیارهایی که خودتان گفتید قبول دارید، چرا امروز وضعیت به این شکل است؟ چرا باید برای ورود به مقطع کارشناس ارشد و دکترا در سازمان سنجش بازجویی شویم؟ قبل از انقلاب چنین چیزهایی وجود نداشت.
حمدیه نیز سخنان خود را اینطور ادامه داد که “اگر مبنای امام را قبول دارید، ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «حکومت پهلوی پیشرفتهایی برای کشور به همراه آورده است و نمودار اقتصادی آن صعودی است، چرا با آن مخالفت میکنید؟» گفت: «هیچ پیشرفتی بدون آزادی معنا ندارد. خون جوانهای ما چرا ریخته شده است؟ چون آزادی میخواهیم.» آیا اکنون ما آزادی داریم و میتوانیم هر حرفی را بزنیم؟”
وی همچنین گفت: اینطور نبوده است که ما نسبت به جریان حاکم در دوران اصلاحات انتقاد نکنیم. همسویی گفتمانی داشتهایم اما نقد هم بوده است اما اینکه اکنون شما دولت را نقد میکنید، معنا ندارد. دولتی که همه آن را میزنند، جای نقد ندارد. آن زمان که با چهره برافروخته از آن حمایت میکردید چه نقدهایی داشتید؟
حمدیه خطاب به نمایندگان بسیج دانشجویی ابراز عقیده کرد: شرایط فعلی حاصل معجزه هزاره سوم خواندن احمدینژاد است، حاصل حمایتهای بیچون و چرای شماست، حاصل چشمپوشی کردن از اختلاسها و پولهایی است که گم شد.
دادمان نماینده بسیج نیز در ادامه اینطور پاسخ داد: امیدوارم دوستان تعمدی در مورد اینکه برخی صحبتهای غیردقیق را مطرح میکنند، نداشته باشند. اینکه میگویند قبل از انقلاب، اساتید از دانشگاه اخراج نمیشد، چنین نیست. حداقل پدر من به دلیل مبارزه از دانشگاه اخراج شد و این یک نمونه است.
وی ادامه داد: اینکه شما میگویید آقای احمدینژاد را معجزه هزاره سوم خواندیم، اینطور نیست. خانم رجبی، رای آوردن آقای احمدینژاد در فضایی را که چپ و راست به هم رسیده بودند و با هم دست داده بودند، معجزه خواند. آقای جعفری تنها یک مثال در مورد انتقاد به آقای خاتمی آوردند، آن مثال هم در آخر دولت آقای خاتمی بود یعنی سال ۸۳٫ اگر به ما انتقاد میکنید که انتقاد را تازه شروع کردهایم شما نیز در پایان دولت اصلاحات انتقاد کردید، دولت آقای خاتمی هم زدن نداشت. کاش یک نمونه از پیگیری مطالبات مردم میگفتید.
دادمان با بیان اینکه “ما درباره فضای سالهای قبل از ۷۶ با دوستانمان همراهیم”، ادامه داد: در زمان دولت هاشمی فضا بسته بود و اجازه نقد به کسی داده نمیشد. ما نسبت به سیاست خارجی و سیاست باز اقتصادی دولت هاشمی اعتراض داشتیم؛ البته در دولت خاتمی سیاست اقتصادی سابق ادامه پیدا کرد و استدلال من، تیم اقتصادی آقای خاتمی است که همان تیم آقای هاشمی بود.
وی تاکید کرد: نمیشود شعار انتقاد دهیم اما آنجا که لازم است سکوت کنیم. بسیج دانشگاه شریف همواره در حوزههای مختلفی چون سیاست خارجی و اقتصاد موضعگیری کرده است؛ البته ما نیز گفتمان کلی دولت فعلی را حمایت میکنیم.
دادمان با بیان اینکه “در مورد انجمن بهاصطلاح اسلامی دانشگاه شهید حرف بسیار است”، افزود: ما بارها خواستهایم که با انجمن اسلامی گفتوگو کنیم و نامه رسمی دادیم اما آنها گفتند که ما با بسیج که وابسته به یک نهاد نظامی است مناظره نمیکنیم. ما افتخار میکنیم که به سپاه پاسداران منتسب هستیم اما باید از انجمن اسلامی پرسید که چرا واحد جنگ دارد؟
زینالو نیز در تایید سخنان دادمان گفت: بنده خود بارها پیگیر ایجاد فضایی برای گفتوگو و مناظره با انجمن اسلامی دانشگاه شریف بودم اما نه تنها رد میکردند، بلکه یک بار یکی از آنان به من گفت که باید از ستاد آقای موسوی برای این کار اجازه بگیرید.
وی ادامه داد: درباره تشکلهای دگراندیش باید بگویم که من قائل نیستم به اینکه در دانشگاه نظام اسلامی، تشکلی فعالیت کند که علیه اسلام و علیه نظام است؛ این اصلا غیرعقلانی است.
در ادامه این مناظره جعفری گفت: ما انتقاداتی بسیاری به دولت آقای خاتمی داشتهایم. ما به موضوع حمله به کوی دانشگاه و ردصلاحیتهای گسترده اعتراض داشتیم چراکه شعار آقای خاتمی، توسعه سیاسی بود. ما معتقدیم که عدالت در ابعاد دیگر خود نیز مانند سیاسی، رسانهای و فرهنگی نیز باید رعایت شود.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: جزو افتخارات ماست که منتقد دولت آقای هاشمی بودیم ولی اینکه شما میگویید سیاستهای اقتصادی آقای خاتمی با هاشمی یکی بود، اینگونه نیست. ما از عملکرد اقتصادی آقای خاتمی در مقابل عملکرد آقای احمدینژاد دفاع میکنیم.
وی افزود: در مورد واحد جنگ که به انجمن اسلامی نسبت دادید نیز باید بگویم که اتاق جنگ انجمنهای اسلامی در رابطه با جنگ تحمیلی بود که در جهت سازماندهی نیروها فعالیت مستمری داشت اما الان چنین چیزی وجود ندارد.
جعفری همچنین گفت: اینکه شما میگویید از انتساب به سپاه افتخار میکنید، باید بگویم که چنین چیزی اصلا جای دفاع ندارد. جنبش دانشجویی باید مستقل باشد. در مورد بسته شدن انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیز که اکنون آخرین دبیر این انجمن یعنی آقای محمدزاده در زندان است، باید بگویم که یکی از نقدهای جدی به حاکمیت این است که اجازه فعالیت به تشکلهای دیگر را نمیدهد و همین باعث میشود که افراد مختلف از انجمن اسلامی به عنوان ابزار استفاده کند. ما خود تاکید میکنیم که انجمنهای اسلامی جای دانشجویان مسلمان است اما نقد اول متوجه حاکمیت است.
در ادامه، حمدیه خطاب به نمایندگان بسیج دانشجویی گفت: شما چگونه از کسانی که آنان را فتنهگر خطاب میکنید انتظار دارید که با شما مناظره کنند؟ شما باید ابتدا آداب مذاکره و مناظره را بیاموزید. پس از اتفاقات سال ۸۸، انواع تهمتها و افتراهای کذب را به جریانی که توان دفاع از خود نداشت دادید؛ کجای این عدالت است.
وی افزود: انجمن اسلامی از همه مدعیان اصولگرایی، اصولگراتر است و الان نیز عملکرد آقای خاتمی را نقد میکند. ما از آدمها بت نمیسازیم که نتوانیم به آنها نزدیک شویم. اتفاقاتی که امروز شاهدیم، نه تنها با اندیشههای امام بلکه با اسلام در تناقض است. در کجای اسلام آمده است کسی که محاکمه نشده است، میتوانیم او را حصر خانگی کنیم؟ چگونه میشود در چنین حکومتی دم از آرمان و آزادی زد؟ کجای اسلام و کجای حکومت علی (ع) کسی را به خاطر بیان عقیدهاش محاکمه میکنند؟
حمدیه با بیان اینکه “به آن اسلامی که ما میفهمیم، حرکت بسیاری از آقایان قابل توجیه نیست”، ابراز عقیده کرد: بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی نیست، چراکه تشکل دانشجویی باید از پایین به بالا باشد و نه از بالا به پایین. اینکه یک روز آن را جلوی سفارتی و روز دیگر جلوی سفارت دیگری میفرستند به این خاطر است که سیستم آن از بالا به پایین چیده شده است. بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی نیست چون حکم آقای دادمان را آقای قدیانی امضا کرده و نه دانشجویان. بسیج ابزار دست قدرت است.
دادمان در ادامه گفت: من به شما میگویم از ما توقع داشته باشید که هرجا حتی اگر ادب مذاکره را رعایت نکنید، ما با شما گفتوگو خواهیم کرد چون گفتوگو را به صلاح انقلاب میدانیم.
وی با اشاره به تشکیل بسیج به فرمان امام(ره) اظهار کرد: من در مورد تشکیل بسیج، شما را به فرمان امام ارجاع میدهم، چراکه امام (ره) فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه را صادر کردند. افتخار ما همین است که تشکیل بسیج دانشجویی با فرمان امام بوده است.
زینالو دیگر نماینده بسیج دانشجویی صنعتی شریف گفت: من معتقدم عدالتخواهی دوستان انجمن اسلامی یک طرفه است. شما چرا آنجا که آقای سروش میگوید قرآن پیام پیمغبر است و نه خدا، سکوت میکنید و چرا آنجا که اکبر گنجی میگوید امام به موزه رفته است انتقاد نمیکنید؟ چرا در ۱۸ تیر که تنها دو نفر آن هم از نیروهای انتظامی کشته شده بودند و براندازان تعداد آنها را بیشتر عنوان کردند ولی هیچ وقت نگفتند اینها چه کسانی بودند، موضع نگرفتید و سکوت کردید؟ شما که میگویید قانون را قبول دارید، بر چه مبنایی در ۲۴ خرداد ۸۸ یک تجمع غیرقانونی برگزار کردید؟ حضور در مراسم ختم یک انسان زنده چه توجیهی دارد؟
وی افزود: دانشجوی ستارهدار که از آن نام بردید، محصول دوران آقای خاتمی است. شما به چه استنادی میگویید که بسیج دستور میگیرد که جلوی سفارتی تجمع کند یا نه؟ زشت است که اینگونه تهمت بزنید.
زینالو همچنین گفت: ما از کسانی که در دانشگاه کار غیرقانونی انجام داده بودند دعوت به مذاکره کردیم، آنگاه به ما میگویید که ما ادب مذاکره را بلد نیستیم.
حمدیه در برابر پرسشی از دانشجویان حاضر در این مناظره مبنی بر اینکه “آیا این حرف امام (ره) را قبول دارید که هرگاه دشمن برای شما سوت و کف زد دچار اشتباه شدهاید؟” پاسخ داد: من نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیستم و البته معتقد نیستم این تشکل دانشجویی کاری کرده باشد که دشمن از آن شاد شود. درباره جریان اصلاحات نیز من نماینده آنها نیستم اما باز قبول ندارم.
وی افزود: معتقدم کسانی موجب خوشحالی دشمن میشوند که به جای ارائه اسلام رحمانی، جنازه زندانیان را تحویل خانوادههایشان میدهند. همچنین باید به این موضوع نیز فکر کنیم که شاید حمایت دشمن از جریانی، برای ایجاد تفرقه در داخل باشد و با وجود همه اینها معتقدم که باید با هر چیزی بر اساس مقتضیات زمان برخورد شود. مبنای ما اسلام است و در اندیشه من، زندانی کردن افراد و جنازه آنها را تحویل دادن در اسلام پسندیده نیست، حال دشمن خوشش آید یا نه.
جعفری نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: معتقدم که ما باید معیارهای خودبنیاد را ملاک قرار دهیم. مگر صهیونیستها کم از رفتارهای آقای احمدینژاد خوشحال شدهاند؟
-----------
بسیج گل بی عیب؟!
تا به حال انجمن های بسیج دانشجویی که تحت امر رهبری و سپاه فعالیت میکردند و به گونه ای جزء ناظران دانشگاه محسوب میشد ند و میشوند .حال دم از ازادی بیان و کناره گیری از موضع های گذشته میزنند.بگذارید پیرو شعار وب لاگم بگویم.حوادث و سرکوب های سال 78را از یاد نبریم...
اگر هریک از ما کمی از گذشته معاصر سیاسی خود و سرکوب ها و خشونت های نظام جمهوری اسلامی اطلاعات کسب میکردیم این آقایون نمیتوانستند به راحتی گذشته 10-15سال پیش خود را منکر شوند و خود را برای دانشجویای فعلی افرادی صلح طلب و دموکراسی پرور معرفی کنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر