۱۳۹۳ مرداد ۹, پنجشنبه

ایران اتهام بدرفتاری با اقلیت های دینی را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که پیروان ادیان رسمی از آزادی برخوردارند

وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش دولت آمریکا در مورد فقدان آزادی دینی در ایران را نادرست دانسته و آمریکاییان را به اعمال تبعیض دینی متهم کرده است.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره فقدان آزادی دینی در ایران را فاقد اعتبار توصیف کرده و گفته است: "چنین گزارش‌هایی ابزاری بوده و تنها با هدف اعمال فشار بر سایر کشورها تهیه و منتشر می‌شود."

خانم افخم متقابلا از وجود تبعیض دینی در جامعه آمریکا سخن گفته و افزوده است: "روند رو به رشد اسلام ستیزی در آمریکا، تبعیض‌های سیستماتیک علیه مسلمانان و محدود کردن آزادی اقلیت‌های دینی در جامعه آمریکا، این کشور را به یکی از بزرگترن ناقضان حقوق مذهبی تبدیل کرده است."
وزارت خارجه آمریکا در گزارشی پیرامون آزادی‌های دینی در کشورهای مختلف جهان در سال گذشته میلادی، بخشی را نیز به اقدامات حکومت ایران در زمینه محدود کردن آزادی دینی و فشار بر برخی اقلیت های مذهبی اختصاص داده است.
وی حمایت آمریکا ار اسرائیل را نیز نمونه‌ای از تبعیض مذهبی دانسته و گفته است: "حمایت همه جانبه آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی و محدودیت‌های غیرقابل باور در قبال سایر ادیان ابراهیمی ساکن در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی و به ویژه حمایت همه جانبه از تجاوزات و جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس در غزه اعتباری برای دولت آمریکا به منظور قضاوت و توصیه به دیگران در زمینه حقوق و آزادی‌های مذهبی باقی نگذاشته است."
وزارت خارجه آمریکا از افزایش اسلام‌ستیزی در غرب هم ابراز نگرانی کرده است
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، "احترام به همه ادیان الهی و آزادی برگزاری مراسم و مناسک آنها به صراحت قید شده و ایران همواره از آزادی‌های مصرح در قوانین دفاع کرده و اصول اسلامی در دفاع از حقوق پیروان سایر ادیان الهی و ارزش‌های مشترک ادیان الهی را سر لوحه اقدامات خود قرار داده است."
قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب شیعه را دین رسمی ایران قرار داده اما علاوه بر پیروان مذهب سنی برای پیروان سه دین دیگر به عنوان "اهل کتاب" حقوقی قایل شده است. در عین حال، نهادهای حقوق بشر نسبت به وضعیت برخی از اقلیت‌های دینی و مذهبی و عدم برخورداری آنان از حقوقی مساوی با اکثریت شیعه و همچنین برخورد با مسلمانانی که تغییر مذهب می دهند انتقاد کرده‌اند.

وضعیت حقوق اقلیت‌ها در ایران و کشورهای دیگر

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا به بررسی شرایط اقلیت های دینی و مذهبی، از جمله مسلمانان، در نقاط مختلف جهان پرداخته است.
در مورد ایران، وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولت جمهوری اسلامی محدودیت‌هایی را در مورد آزادی تبلیغ توسط پیروان ادیان و مذاهب دیگر به اجرا گذاشته و به طور مرتب، مسیحیان و زرتشتیان را به خاطر انجام تکالیفاست دینی آنان بازداشت می‌کنند.
فشار بر مسلمانان در چین نیز مورد انتقاد قرار گرفته است
در این گزارش آمده است که تبلیغات و سیاست‌های دولت ایران فضایی ارعاب و تهدید را برای پیروان تقریبا تمامی ادیان و مذاهب غیرشیعه به خصوص بهائیان ایجاد کرده است. این گزارش به خصوص به وضعیت کشیش سعید عابدینی، یک روحانی مسیحی دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی اشاره می‌کند که به خاطر عمل به اعتقادات دینی خود، به هشت سال حبس محکوم شده است.
در مورد سایر کشورهای منطقه، وزارت خارجه آمریکا محدودیت های شدیدی را که عربستان سعودی برای پیروان سایر ادیان و مذاهب از جمله شیعیان برقرار کرده مورد انتقاد قرار داده است.
کوتاهی دولت‌ها در جلوگیری از فشار و آزار دینی گروه های تندرو در کشورهای دیگر نیز در این گزارش بررسی شده است. حملات افراطگرایان علیه شیعیان در پاکستان، آزار مسلمانان و مسیحیان در برمه، فشار بر مسلمانان ایغور در چین، ممنوعیت هر نوع فعالیت دینی در کره شمالی، خشونت برخی گروه‌های سنی مصر با مسیحیان و شیعیان و تبعیض علیه سنی‌‌ها در عراق از جمله موارد مطرح شده در این گزارش است.
روسیه و برخی دیگر از جمهوری‌های شوروی سابق نیز به دلیل سختگیری های مذهبی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. وزارت خارجه آمریکا گفته است که تاجیکستان تنها کشور در جهان است که افراد زیر هجده سال طبق قانون حق شرکت در فعالیت‌های مذهبی عمومی را ندارند و دولت عملا از حضور زنان مسلمان در مساجد جلوگیری می‌کند.
در مورد کشورهای غربی نیز، وزارت خارجه آمریکا از "افزایش موج یهودی ستیزی و اسلام ستیزی در برخی نقاط اروپا" ابراز نگرانی شدید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: