۱۳۹۳ تیر ۲۷, جمعه

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی "ممنوع الخروج" شد!




ایران وایر: مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران بلندپایه اهل سنت ایران، روز پنج شنبه قصد داشت برای شرکت در یک کنفرانس به ترکیه سفر کند اما "ممنوع الخروج" شد.

ممنوع الخروج شدن مولوی عبدالحمید درحالی رخ داده است که این روحانی بلندپایه اهل سنت در یک سال اخیر در آزادی چهار تن از پنج مرزبان ربوده شده نقش قابل توجهی داشته است، ضمن اینکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز از اصلاح طلبان و حسن روحانی حمایت می کرد.

خبر ممنوع الخروجی مام جمعه اهل سنت زاهدان از سوی سایت شعیه آنلاین نیز منتشر شد سایتی که به روحانیان تندرو در قم نزدیک است، اما این سایت ساعتی بعد این خبر را حذف کرد. به نوشته ایبن سایت، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی روز پنجشنبه 26 تیر ماه هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس قصد سفر به ترکیه را داشت با ممانعت مواجه شد و از خروج این روحانی بلند پایه اهل سنت جلوگیری شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از روحانیان میانه روی اهل سنت ایران است و در اغلب ادوار انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدای اصلاح طلبان حمایت کرده است. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از حامیان حسن روحانی بود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به رغم اعتراض مکرر به تبعیض مذهبی که از سوی مقام های جمهوری اسلامی علیه اهل سنت ایران اعمال می شود، در آزادی چهار تن از پنج مرزبان ربوده شده از سوی گروه مسلح جیش العدل، نقش قابل توجهی داشت و با اعزام نمایندگان خود به همراه نمایندگی از طوایف بلوچ این مرزبانان را تحویل گرفته و به ایران منتقل کردند. علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی حتی کشته شدن مولوی احمد نارویی از روحانیان برجسته اهل سنت و داماد مولوی عبدالحمید را ناشی از فعالیت های او در راه آزادی سربازان ربوده شده عنوان کرد.

نقش مولوی عبدالحمید در آزادی مرزبانان بر میزان محبوبیت او افزود و بسیاری از شهروندان ایرانی این روحانی اهل سنت را به همین خاطر ستودند و در مقابل رسانه ها و چهره های تندرو بر شدت حملات خود بر امام جمعه اهل سنت زاهدان افزودند.

این نخستین بار نیست که امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان یکی از بزرگترین مدارس اهل سنت ایران "ممنوع الخروج" می شود. دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در سال های اخیر به ویژه در دوره استقرار دولت محمود احمدی نژاد چند بار دیگر هم از خروج مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و به ویژه شرکت او در چند کنفرانس دینی جلوگیری کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: