۱۳۹۳ تیر ۲۳, دوشنبه

«التزام عملی به ولایت فقیه»، شرط فعالیت حزبی در ایران شد!!!

مجلس ایران، «اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه» را به عنوان یکی از شرایط متقاضیان تاسیس حزب  یا عضویت در احزاب تعیین کرد.

به گزارش صدای آمریکا، نمایندگان مجلس روز یکشنبه، در بررسی «طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی» شرایط متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن را معین کردند. بر این اساس، اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل ۲۵ سال سن تمام، داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن و عدم سوء پیشینه کیفری موثر شرایط هیات موسس حزب تعیین شد.

نمایندگان همچنین، شرایط عضویت در احزاب را نیز به این ترتیب تعیین کردند: اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل ۱۸ سال تمام، عدم سوء پیشینه کیفری موثر.

این طرح پس از تصویب کامل، باید به تایید شورای نگهبان برسد.

بر اساس این مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، باید شرایط تعیین شده برای متقاضیان تاسیس حزب را تایید کند.

عدم التزام به ولایت مطلقه فقیه، یکی از دلایلی است که شورای نگهبان، نهاد قدرتمند نزدیک به رهبر ایران، نامزدهای شرکت در انتخابات را رد صلاحیت می‌کند. بسیاری از ناظران، تشخیص التزام داشتن به ولایت فقیه را کاملا سیاسی و سلیقه‌ای می‌دانند. شورای نگهبان طی ۲۰ سال گذشته، به ویژه پس از روی کار آمدن اصلاح طلبان در سال ۱۳۷۶، بارها متهم شد که با رد صلاحیت تحت عنوان عدم التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، رقیبان سیاسی محافظه کاران را از گردونه رقابت‌های انتخاباتی خارج می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: