سوسن شریعتی: این بازگشت به کاسه بشقاب و اشیای قدیمی که یادآورند و البته خارجکردنشان از مصرف سنتی خود اتفاق میافتند از زمانهای قدیم موضوع بحث بوده است. در دوره شاه بحث بازگشت به خویش که پیش آمد با همین نگاه بود. (برخلاف تصور عمومی، این بحث را در آغاز شریعتی مطرح نکرد، بهنوعی خود نظام مطرح کرد. شریعتی فقط پرسید: بازگشت به کدام خویش؟) شریعتی به طنز میگفت: «بازگشت به خیش»! این مراجعه اگزوتیک به گذشته، عناصری از گذشته را برمیگیرد و به موتیفهای دکوراتیو بدل میکند و در زیستی مدرنشده قرار میدهد. شریعتی اتفاقا در بحث بازگشت به خویش نقدش متوجه این وجه دوگانه نوستالژی- اگزوتیک در مراجعه به دیروز است. میگوید این بازگشت به دیروز اگر با شناخت و رویکردی انتقادی نباشد، بیمعناست. حتی ادامه میدهد: «اینکه تحصیلِ حاصل است». بازگشت ندارد چون اساسا از آن دیروز متصلب و ارتجاعی رد نشدهایم که بازگشت به آن ضروری باشد یا حتی نوستالژیک. به این خویش دیروزی باید رویکرد انتقادی وجود داشته باشد و غربال شود، سره و ناسره شود، به نقد کشیده شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر