۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۵, جمعه

دانشجویان به ادامه حصر رهبران جنبش سبز اعتراض کردند

عصر دیروز و همزمان با مراسم سخنرانی علی مطهری در دانشگاه زنجان، دانشجویان بار دیگر اعتراض خود به حصر میرحسین موسوی را با بلند کردن تصویر او نشان دادند.

به گزارش کلمه، دو ماه پس از آنکه لباس شخصی های وابسته به سپاه و بسیج از سخنرانی علی مطهری با موضوع «اسلام و آزادی» در شیراز جلوگیری کردند، دانشگاه زنجان میزبان برنامه ای شد که مطهری در آن توانست سخنرانی خود را در این باره به پایان برساند.
همایش «اسلام و آزادی» در دانشگاه زنجان در حالی برگزار شد که تصاویر میرحسین موسوی در گوشه و کنار سالن در دست دانشجویان بود. علی مطهری سخنران مراسم نیز بار دیگر از حصر انتقاد کرد و گفت: اینکه نگذاریم منتقد حرف بزند و وی را در حصر نگه داریم و اجازه دفاع به وی ندهیم با این امر مخالف هستیم.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: متاسفانه رویه ای در نظام جمهوری اسلامی باب شده که برخی منتقدان را در حصر قرار می دهیم و از حقوق اجتماعی محرومشان می کنیم و نمی گذاریم حرف بزنند و از خودشان دفاع کنند و اگر جرمی مرتکب شده اند و محاکمه شوند و اگر نه آزاد شوند.
به گزارش مهر، علی مطهری با بیان اینکه با رویه ای که در نظام جمهوری اسلامی باب شده است که منتقد را در حصر قرار بدهیم مخالف هستم، افزود: بحث من این دو نفر نیست و اگر این دو نفر زمانی که آقای منتظری در حصر بود اعتراض می کردند الان وضعیت خودشان اینگونه نبود.
این نماینده با بیان اینکه هیچ کس را نمی توانیم بدون محاکمه و بدون اینکه دفاعیات او را بشنویم متهم کنیم، افزود: باید همه عوامل دخیل در حوادث ۸۸ و علت اینکه کار در انتخابات ۸۸ به اینجا کشید مشخص شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است برای آقایان میرحسین موسوی و کروبی مجازاتی در نظر گرفته شوند باید محاکمه شوند، گفت: برخی از زندانیان سیاسی همانند تاج زاده، یک روز قبل از انتخابات ۸۸ دستگیر شده اند که تنها جرم آنها را می توان در حضور در ستاد فلان کاندیدا دانست.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران با بیان اینکه وجود قطب منتقد و مخالف نعمتی است که حضور آن به نفع جامعه بوده و عاملی در پیشرفت جوامع محسوب می‌شود، افزود: در این شرایط ما باید از انتقادها استقبال کنیم و مطمئن باشیم که با جلوگیری از اظهارنظرهای مخالف، از انقلاب دفاع نکرده‌ایم.
وی با بیان این‌که «آزادی تفکر به دنبالش آزادی بیان را دارد و در مسئله نقد حکومت‌ها معمولا این موضوع مطرح می‌شود که باید انسان‌‎ها آزاد باشند»، گفت: همه حکومت‎ها به شدت محتاج نقد هستند و این را در سیره حکومت‌داری حضرت علی(ع) می‌توان مشاهده کرد، ایشان بارها اعلام کردند که «از من انتقاد کنید هم در آشکارا و هم در خفا» و نوع رفتار ایشان با مخالفان را می‌توانیم در رابطه با مواجهه با خوارج مشاهده کنیم که این افراد تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند به راحتی انتقادات خود را بیان می‎کردند. شهید مطهری نیز در سخنان خود عنوان داشته‌‎اند که هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقادی قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را دچار فساد می‎کند.
علی مطهری تصریح کرد: این تصور غلطی است که انتقاد خط قرمزی دارد، گاهی اوقات ما کاسه داغ‌تر از آش می‌شویم و برای انتقاد خطوط قرمز مشخص می‎کنیم.
این نماینده مردم در ادامه با اشاره به این‌که «آزادی معانی مختلفی دارد»، اظهار کرد: عده‌ای آزادی را عدم‌المانع دانسته‌اند در این شرایط ریشه حق آزادی چیست؟ یعنی هر حقی ناشی از وجود استعداد در انسان است، اگر می‌گوییم انسان حق ازدواج و تحصیل دارد و یا تفکر آزاد دارد به خاطر استعداد انسان در این بخش‌هاست و یا اگر گفته می‌‍‌شود انسان در دین و مذهب آزاد است به این علت است که میل پرستش در هر فردی وجود دارد و اگر مطرح می‌شود، تفکر و بیان انسان باید آزاد باشد به دلیل وجود این استعداد در وجود فرد بوده که منشاء یک حق است.
وی تصریح کرد: عده‌ای معتقدند آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست و نمی‌توان به دنبال آزادی اجتماعی بود بدون این‌که آزادی معنوی داشت؛ چراکه اگر انسان آزادی معنوی نداشته باشد به حقوق دیگران تجاوز می‎کند و در نتیجه دیگران آزادی نخواهند داشت. باید اذعان کرد که اگر آزادی معنوی نباشد آزادی اجتماعی آسیب می‌بیند.
وی با اشاره به آیات قرآن‌کریم در رابطه با موضوع آزادی، اظهار کرد: با تفکر در آیات قرآن می‌توان مشاهده کرد که خداوند فرموده است که هیچ‌کس نمی‌تواند کسی را بنده و برده خودش قرار دهد؛ چراکه همه انسان‎ها تمایل به آزادی معنوی دارند و آن را بر بندگی ترجیح می‌دهند.
مطهری به تفسیر دیگر معنای آزادی پرداخت و افزود: در تفسیر دیگر، آزادی به دو بحث آزادی حیوانی و آزادی انسانی تقسیم شده است که در آزادی حیوانی امیال و شهوات آزاد است، به شکلی که در برخی کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود و آزادی انسانی نیز این‌گونه تعریف می‌شود که استعدادها و قوای انسان آزاد باشد و قوه تفکر او در آزادی قرار گیرد. اما سئوال این است که مرز آزادی کجاست؟ غربی‌‎ها در قرون ۱۷ و ۱۸ مرز آزادی را آزادی دیگران می‎دانستند، اما در دین اسلام ما معتقدیم که علاوه بر آزادی دیگران مصلحت فرد، جامعه و نسل آینده باید مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات چند ماه اخیر و رویدادهای پیرامون خود، اظهار کرد: کل اتفاقات مربوط به این است که عده‌ای می‌گویند شما نباید صحبتی در رابطه با رفع حصر داشته باشید؛ در حالی که ما معتقدیم این تفکر غلط است و هر فرد عادی می‌تواند آزاد باشد و حرف خودش را بزند و اساساً وجود قطب منتقد و مخالف در اجتماع نعمت است و باعث پیشرفت جامعه می‌شود. حق نباید از مواجهه با باطل بترسد و باید این تفکر ایجاد شود که از انتقادها استقبال کرده و فکر نکنیم با جلوگیری از بیان نظر مخالف، از انقلاب دفاع کرده‌ایم.

هیچ نظری موجود نیست: